Paweł Kubicki powiedział, że często wspieramy nie tylko organizacje, które najbardziej tego wsparcia potrzebują, ale te, które potrafią się najlepiej zareklamować.
- Zgodnie z ideą podatnik miał znaleźć w swoim otoczeniu organizację, która pomaga innym, przekazać jej jeden proc. oraz być z nią lepiej związanym, śledzić jej działania i przez to lepiej się angażować. Teraz możemy zdecydowanie powiedzieć, że część środków jest przekazywana na subkonta indywidualne, przede wszystkim dzieci z niepełnosprawnościami, ale także subkonta poszczególnych szkół. Pieniądze trafiają wtedy do najbardziej potrzebujących, ale też i do tych, którzy potrafią się najlepiej zareklamować i dotrzeć do respondenta - powiedział dr Paweł Kubicki.
Filip Gołębiewski doprecyzował, że sposób dotarcia do potencjalnych osób, które przekazują jeden proc. podatku dla danych organizacji jest kluczowy.
- Niektóre organizacje i stowarzyszenia mają dużo większy dostęp do kanałów komunikacyjnych. Idea społeczeństwa obywatelskiego zakłada dużą świadomość obywateli, którzy analizują, na jakie działania przekazać te środki publiczne. W założeniu powinien przekazać te pieniądze organizacji, która według niego jest najbardziej pożyteczna. Natomiast w praktyce jest tak, że najczęściej wpłaca na tę, która dotrze do niego za pośrednictwem jakiegoś kanału, np., telewizji - stwierdził Filip Gołębiewski.
Zapraszamy do wysłuchania całej audycji.
Tytuł audycji: Debata Jedynki
Prowadzi: Henryk Szrubarz
Goście: dr Paweł Kubicki (ekonomista, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie), Filip Gołębiewski (socjolog i działacz organizacji pozarządowych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu)
Data emisji: 19.01.2018
Godzina emisji: 17.29
abi
Jeden procent. Warto przekazywać czy nie? - Jedynka - polskieradio.pl