ADHD (od ang. attention-deficit hyperactivity disorder) to zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi.
Diagnoza
Jak wyjaśniła w Programie 1 Polskiego Radia psycholog Katarzyna Olobry-Księżak, by można było stwierdzić, że dziecko ma ADHD muszą wystąpić u niego objawy z trzech grup - musi wystąpić nadmierna ruchliwość, nadmierna impulsywność i kłopoty z koncentracją uwagi.
- Te objawy muszą się pojawić przed siódmym rokiem życia, muszą utrudniać codzienne funkcjonowanie i muszą się pojawiać w co najmniej dwóch środowiskach, w których dziecko funkcjonuje. Najczęściej jest to środowisko rodzinne i środowisko szkolne - wskazała.
Olobry-Księżak podkreśliła, że należy obserwować malucha. - Jeśli pracujemy z dzieckiem, wprowadzamy różne metody, zasady i widzimy, że to działa, że zachowanie dziecka się zmienia, wtedy jest małe prawdopodobieństwo, że jest to ADHD. Natomiast jeśli my zmieniamy system wychowawczy a dziecko dalej zachowuje się w niepokojący nas sposób i otrzymujemy sygnały, że to samo dzieje się w przedszkolu/szkole, warto udać się do psychologa - zaznaczyła.
Zaświadczenie
ADHD zdiagnozować może lekarz - psycholog lub psychiatra. Zazwyczaj odbywa to się przy współpracy jednego i drugiego specjalisty.
- Psycholog przeprowadza z rodzicami dziecka pogłębiony wywiad. Pyta o zachowanie dziecka, bada te trzy sfery objawów. Najczęściej psycholog prosi o konsultację z lekarzem psychiatrą. Psychiatra również przeprowadza wywiad. Zarówno psycholog, jak i psychiatra może poprosić rodziców o przyniesienie opinii z przedszkola/szkoły, aby mieć pełen obraz - wyjaśniła.
Taką opinię może wystawić wychowawca lub specjaliści pracujący z dzieckiem, np. pedagog szkolny.
Zadania szkoły
Zaświadczenie zanosimy do dyrektora szkoły/wychowawcy.
- Każdy nauczyciel uczący dziecko czy specjalista, pod którego opieką jest dziecko, zapoznaje się z treścią zaświadczenia. Pracownicy szkoły są zobowiązani do udzielenia dziecku adekwatnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej - wytłumaczyła gość Programu 1 Polskiego Radia.
Co to znaczy? - Chodzi o zorganizowanie dziecku adekwatnych zajęć do jego potrzeb. Zaświadczenie zawiera bardzo konkretne informacje dla szkoły - wskazówki dla nauczycieli. To, co jest zadaniem szkoły, to wdrożenie tych wskazówek. Wśród tych wskazówek jest na przykład podpowiedź, gdzie dziecko powinno siedzieć w klasie - powiedziała Olobry-Księżak.
Tytuł audycji: Cztery pory roku
Prowadzą: Marzena Kawa i Daniel Wydrych
Gość: Katarzyna Olobry-Księżak (psycholog, pedagog szkolny)
Data emisji: 24.02.2020 r.
Godzina emisji: 11.10
kk