- Przed wyprowadzeniem motocykla z garażu po tak długiej przerwie zimowej, warto byłoby sprawdzić ciśnienie w kołach (…). Sprawdźmy poziom płynów, ponieważ wysokość płynu hamulcowego jest podpowiedzią, która mówi o stanie klocków hamulcowych. Jeżeli mamy za niski poziom tego płynu, to znaczy, że klocki też mamy już cienkie i blisko do wymiany - mówi Tomasz Kulik, instruktor techniki jazdy na motocyklu.
Warto również sprawdzić naciąg łańcucha i nasmarować go. Dopiero wtedy możemy wyjechać na pierwszą przejażdżkę.
- Mamy uprawnienia, ale nie znaczy to, że nasze umiejętności tej wiosny są takie same jak na koniec zeszłego sezonu. Kilka miesięcy przerwy wydłużonej o czas walki z koronawirusem spowodowały, że na pewno nie jeździmy lepiej niż jesienią. Mamy pełne prawo czuć niekomfortowo i mieć sztywne ręce. Jazda jest bezpieczna wtedy, kiedy rozum jest silniejszy od emocji, więc nie żałujmy tego rozumu. Pilnujmy się, żeby nie spinać rąk, nie usztywniać ramion i normalnie oddychać - dodaje Tomasz Kulik.
Kobiety także jeżdżą na motocyklach
Do dziś w wiele osób ma przekonanie, że motoryzacja jest domeną przede wszystkim męską. Okazuje się jednak, że coraz więcej kobiet wsiada na jednoślady z powodu prawdziwej pasji, tak jak na przykład "Speed Ladies".
- To jest grupa motocyklowa, która zrzesza wszystkie motocyklistki z całej Polski. Są to różne motocykle, od najmniejszych pojemności do największych - mówi Sylwia Kalinowska. - Dziewczyny jeżdżą nawet lepiej niż mężczyźni. Nigdy nie poddajemy się, jesteśmy zawzięte w tym wszystkim i dążymy do tego, żeby być lepsze i dobrze jeździć. Dlatego szkolimy się - słyszymy.
Sylwia Kalinowska przyznaje, że każdy sezon motocyklowy rozpoczyna od udziału w szkoleniach. - Żeby ciało przypomniało sobie ruchy i rozluźniło się. Z reguły mamy manewry wolne, czyli jazda slalomem, hamowanie, hamowanie awaryjne. Po prostu rozjeżdżamy się - wylicza.
Jazda terenowa na motocyklu
Przygotowanie i technika odgrywają jeszcze większe znaczenie w jeździe terenowej i off-roadowej.
- Typowi zawodnicy terenowi przepracowali całą zimę i są przygotowani fizycznie. Musimy zdawać sobie sprawę, że jadąc motocyklem w terenie potrzebujemy użytkować i wydatkować bardzo dużo energii. Nawet w przypadku ciągłego napięcia, kiedy w każdej chwili jesteśmy przygotowani do tego, żeby odpowiednio zareagować. Jazda w terenie różni się od jazdy na utwardzonej nawierzchni tym, że przede wszystkim musimy spodziewać się różnych niespodzianek - mówi Jacek Bujański, legenda środowiska ATV i prekursor jazdy quadami w Polsce.
Mr Quad przypomina o zabezpieczaniu się jak największą ilością ochraniaczy, ponieważ podczas jazdy motocyklem terenowym, nie można uchronić się przed wypadkiem bez odpowiedniego ubioru. - Najważniejszy do ochrony jest tułów, czyli kręgosłup - dodaje.
Coraz więcej śmiertelnych wypadków
Sezon motocyklowy z każdym rokiem wydłuża się i dla wielu motocyklistów trwa niemal przez cały rok. Przybywa też użytkowników motocykli. W 2019 roku było ich prawie półtora miliona. Jak mówi komisarz Robert Opas z Komendy Głównej Policji, rośnie liczba motocyklistów, a spada liczba wypadków. Niepokoją jednak statystyki dotyczące wypadków śmiertelnych.
- Mimo że tych wypadków z udziałem motocyklistów jest mniej, to niestety ich skutki są coraz poważniejsze. W 2017 roku zginęło na polskich drogach 231 motocyklistów, w kolejnym roku ta liczba była już trochę wyższa – 238 i mimo zmniejszającej się liczby wypadków, w 2019 roku odnotowaliśmy najwyższą liczbę 295 motocyklistów - przekazuje komisarz Robert Opas.
Największe grzechy motocyklistów to nadmierna prędkość, nieprawidłowe wyprzedzanie oraz niezachowanie bezpiecznej odległości.
Tytuł audycji: "Bezpieczna Jedynka" w ramach audycji "Ekspres Jedynki"
Rozmawiali: Patryk Kuniszewicz, Maciej Walecki
Goście: Tomasz Kulik (instruktor techniki jazdy na motocyklu), Sylwia Kalinowska ("Speed Ladies"), Jacek Bujański (legenda środowiska ATV i prekursor jazdy quadami w Polsce), komisarz Robert Opas (Komenda Główna Policji)
Data emisji: 8.05.2020
Godzina emisji: 17.10
DS