Rewolucja cyfrowa w dobie pandemii

Data publikacji: 11.12.2020 19:07
Ostatnia aktualizacja: 11.12.2020 21:35
Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
Praca zdalna - zdjęcie ilustracyjne
Praca zdalna - zdjęcie ilustracyjne, Autor - shutterstock/Sharomka
Czas pandemii to także czas przyspieszonej rewolucji cyfrowej. Coraz częściej korzystamy z dobrodziejstw internetu i nowych technologii, a usługi cyfrowe wprowadzane przez byłe Ministerstwo Cyfryzacji, obecnie KPRM, takie jak profil zaufany, stają się niezbędne do załatwiania najważniejszych spraw, m.in. w urzędach.

nauka zdalna 1200 free
Nauka zdalna. "Pandemia wymusiła sięganie po nowe technologie"

Minister Marek Zagórski, pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa wyjawia, że w czasie pandemii najpopularniejszą usługą na stronach administracji państwowej jest... sprawdzenie historii samochodu przed jego zakupem oraz sprawdzenie liczby punktów karnych. Wśród usług użytkowych to jest e-Pit i inne aplikacje udostępnione przez Ministerstwo Finansów, spośród zaś usług dostępnych na stronach z końcówką gov.pl można wymienić pismo ogólne, czyli możliwość wysłania dowolnego pisma do każdego urzędu w Polsce, podpisanego profilem zaufanym. Oprócz tego jest możliwość zgłoszenia urodzenia dziecka.


POSŁUCHAJ

20:31

Rewolucja cyfrowa w dobie pandemii (Eureka/Jedynka)


dziecko komputer 1200.jpg
"Pandemia na zawsze zmieni polską szkołę". Marek Zagórski o cyfryzacji oświaty

- Profil zaufany jest narzędziem, które pozwala nam zidentyfikować się w świecie wirtualnym, w e-administracji i to narzędzie najpopularniejsze w Polsce - mówi minister. Ma 8,5 miliona użytkowników.

Marek Zagórski zapewnia, że narzędzia do kontaktów z administracją państwową są bezpieczne. - Już na etapie projektowania staramy się zabezpieczyć je przed takimi działaniami, które na skutek błędu systemu umożliwiałyby podszywanie się pod innych użytkowników, czy wykradanie danych - wyjaśnia. Działanie systemów kontrolują też właściwe służby.

Gość Programu 1 Polskiego Radia przyznaje, że w sieci istnieją zagrożenia, ale najwięcej generują ich sami użytkownicy. W mijającym roku w internecie wzrosła liczba incydentów. Minister tłumaczy to zwiększonym ruchem, a także większą świadomością użytkowników, bo to oni zgłaszają takie przypadki. Najwięcej oszustw dotyczy wyłudzenia danych oraz środków finansowych. Najbardziej popularne przestępstwo to tzw. phishing, czyli podszywanie się pod inne strony. Od początku pandemii zostało zablokowanych 6,5 tys. stron podszywających się pod inne instytucje czy sklepy.

Czytaj także:

Marek Zagórski radzi, żeby w przypadku zauważenia nielegalnego działanie zgłosić to na policję, która - jak zapewnia - jest dobrze przygotowana do zwalczania takich przestępstw. Powinno się też zawiadomić administratora, np. jeśli trafimy na stronę podszywającą się pod stronę banku, powiadomić o tym administratora tej prawdziwej strony. Zawsze też można zgłosić takie działanie do NASK-u, gdzie nawet jest odpowiednia strona przeznaczona do takich celów.

quotes
Opublikowany przez NASK Piątek, 11 grudnia 2020

Minister zwraca uwagę, że bardzo ważne jest kształcenie informatyczne od najmłodszych lat. Dlatego takie ważne jest zadbanie o właściwe kompetencje już w szkole. - Trzeba dbać o kompetencje uczniów jak najwcześniej, ale również nauczycieli - podkreśla. Przypomina, że od 2017 roku realizowany jest projekt Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej, w ramach której każda szkoła, która wyrazi taką chęć, będzie miała dostęp do szybkiego i bezpiecznego internetu. Projekt ten realizuje NASK. Pod koniec roku nie będzie ani jednej szkoły, która nie będzie miała dostępu do internetu. - To jest baza do modernizacji polskiej szkoły, ale też do podnoszenia kwalifikacji przez nauczycieli - mówi.

Audycja zrealizowana została we współpracy z NASK.

Tytuł audycji: Eureka

Gość: Marek Zagórski (pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa)

Data emisji: 11.12.2020 r. 

Godzina emisji: 19.07

ag

Tylko szczerze
Tylko szczerze
cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.