Prof. Wojciech Fałkowski, dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie zwraca uwagę, że Sandro Botticelli opowiada dramatyczną historię. - Wirginia została zniszczona, a później zabita przez własnego ojca, żeby uniknąć pohańbienia. Rządzący decemwir chciał ją posiąść i doprowadził do tego, że wyrokiem sądowym została mu przydzielona jako niewolnica - opowiada gość Jedynki.
- Oprócz tego wiodącego obrazu mamy jeszcze osiem innych najwyższej próby. To jest nie tylko opowieść historyczna, ale to także piękne portrety i znakomite przypowieści na bazie biblijnej. Jest to wystawa, która jest wydarzeniem, a jednocześnie pokazuje główny nurt malarstwa europejskiego - dodaje prof. Wojciech Fałkowski.
Ukochany twórca Medyceuszy
Dr Mikołaj Baliszewski zauważa, że Sandro Botticelli namalował "Historię Wirginii" już w czasie swojego bardzo dojrzałego okresu. - To jest jego w zasadzie finał twórczości i jego życie po długim czasie bycia pupilem i ukochanym twórcą Medyceuszy - twierdzi.
Sandro Botticelli dzięki Wawrzyńcowi Wspaniałemu, władcy z dynastii Medyceuszy, stał się jednym z najwybitniejszych przedstawicieli malarstwa renesansowego. - To było wsparcie finansowe i otworzenie przed nim możliwości. Jednak to byli nie tylko Medyceusze, bo przecież papieże zapraszali go do tworzenia w Rzymie. Był to twórca, który wzbił na wyżyny, ale też w pewnym klimacie, który był otwarty na antyk, mitologię i neoplatonizm - słyszymy.
[Botticelli opowiada historię... "Historia Wirginii"; źródło: YouTube, kanał: Zamek Królewski w Warszawie - Muzeum]
Wspólnota emocji
Malarstwo jest również odbiciem stosunków społecznych. Co - obok kunsztu dawnych artystów - odkrywamy poprzez sztukę?
- Patrzymy na ludzi, którzy z tamtej epoki zaglądają do nas za sprawą wielkich mistrzów i odkrywamy taką wspólnotę emocji. W spojrzeniu często widzimy te same wartości i wrażenia, które my podzielamy, a także odczytujemy konkretne historie, tak jak ta o Wirginii czy ta z tryśnięciem wody za sprawą Mojżesza na pustyni - tłumaczy prof. Wojciech Fałkowski.
Gość Jedynki przyznaje, że "sztuka to jest taka magia, która pozwala przeżywać rzeczy wydawałoby się minione i odkrywać różne prawdy, które wydawało się, że już dawno przeminęły, a są stale aktualne".
Wystawa "Botticelli opowiada historię. Malarstwo mistrzów renesansu z kolekcji Accademia Carrara" odbywa się pod patronatem Polskiego Radia. Obrazy można obejrzeć do 18 września 2022 roku.
W audycji także:
Europejskie oranżerie i palmiarnie. Historia szklanych konstrukcji dla egzotycznych roślin. Obiekty zaczęto budować, wraz z rozwojem kolekcjonerskich pasji, dla roślin przywożonych z kolonizowanych kontynentów. Z czasem doskonalono metody i techniki budowy szklarni, szklanych oranżerii, a ich najwybitniejszym konstruktorem był sir John Paxton. Do dziś w ogrodach rezydencjonalnych czy botanicznych możemy oglądać cieplarnie zwane zimowymi ogrodami. Gość: prof. Marta Leśniakowska z Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk.
Czytaj także:
Tytuł audycji: Eureka
Prowadziła: Katarzyna Jankowska
Goście: prof. Wojciech Fałkowski (dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie), dr Mikołaj Baliszewski (kurator wystawy "Botticelli opowiada historię. Malarstwo mistrzów renesansu z kolekcji Accademia Carrara")
Data emisji: 29.06.2022
Godzina emisji: 19.30
DS
"Botticelli opowiada historię". Włoskie wzorce renesansowe historycznych narracji - Jedynka - polskieradio.pl