Kryzys gospodarczy a "efekt szminki". Co oznacza i kogo dotyczy?

Data publikacji: 30.09.2022 12:18
Ostatnia aktualizacja: 30.09.2022 21:08
Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
Tak zwany "efekt szminki" to teoria, zgodnie z którą w okresie kryzysów gospodarczych zmniejsza się konsumpcja produktów luksusowych i rośnie zainteresowanie tańszymi dobrami.
Tak zwany "efekt szminki" to teoria, zgodnie z którą w okresie kryzysów gospodarczych zmniejsza się konsumpcja produktów luksusowych i rośnie zainteresowanie tańszymi dobrami. , Autor - shutterstock.com/mrmohock
Tak zwany "efekt szminki" to teoria, zgodnie z którą w okresie kryzysów gospodarczych zmniejsza się konsumpcja produktów luksusowych o dużej wartości, takich jak na przykład samochody, a rośnie zainteresowanie tańszymi dobrami. 

Za koncepcją stoi szef jednego z wielkich koncernów kosmetycznych, który po raz pierwszy sformułował ją w odniesieniu do kryzysu gospodarczego w Stanach Zjednoczonych w 2000 roku. Zauważył on, iż pomimo pogarszających się warunków gospodarczych poziom sprzedaży kosmetyków - szczególnie szminek - wzrasta. Teoria się przyjęła i nie dotyczy tylko wspomnianej szminki, ale każdej niedużej, łatwo dostępnej rzeczy, która może poprawić nastrój w sytuacji, gdy bardziej atrakcyjne zakupy nie są możliwe.

Czy w Polsce mamy do czynienia z "efektem szminki"? - Powoli zaczynamy widzieć ten efekt. Sprzedaż detaliczna rok do roku w cenach stałych, czyli w stosunku do sierpnia zeszłego roku roku, wzrosła o 4 procent i co ciekawe najwyższe wzrosty były w segmencie farmaceutyki i kosmetyki (14 procent). Duży wzrost zauważyliśmy także w tekstyliach, obuwiu, odzieży (około 8,5 procent). Napoje i żywność także odnotowały wzrost o około 7 procent - mówi w "Czterech porach roku" w Programie 1 Polskiego Radia główny analityk Grupy BIK prof. Waldemar Rogowski.

POSŁUCHAJ

08:38

Prof. Waldemar Rogowski o tym, czy mamy w Polsce do czynienia z tzw. efektem szminki (Cztery pory roku/Jedynka)

- Wydaje mi się, że to dopiero początek, bo trudności dopiero chyba przed nami - ocenia ekspert. Na razie kryzysu nie mamy, nawet recesji nie mamy, ale obawiam się, że niestety istotne pogorszenie sytuacji gospodarczej dopiero jest przed nami - ocenia ekspert.

Jak wyjaśnia prof. Rogowski, tzw. efekt szminki dotyczy klasy średniej. - Osoby bardzo bogate nadal będą konsumentami dóbr luksusowych. Tutaj nic się nie zmieni. Natomiast osoby, które pretendują do zamożności w tym momencie będą musiały zacząć oszczędzać, ale nie będą chciały z tej swojej predyspozycji do klasy wyższej rezygnować. Będą więc zastępowały na przykład drogie wakacje czy drogi zakup samochodu zastępnikiem w postaci drogich - ale w sensie jednostkowym tańszych - rzeczy, jak dobre ubranie... czy szminka - wyjaśnia rozmówca Joanny Racewicz. 

Tytuł audycji: Cztery pory roku

Prowadził: Joanna Racewicz

Gość: Prof. Waldemar Rogowski (główny analityk Grupy BIK, SGH)

Data emisji: 30.09.2022 

Godzina emisji: 9.36

kh
Noc z reportażem
Noc z reportażem
cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.