Wymiana opon letnich na zimowe
Przy wymianie opon z letnich na zimowe nie należy sztywno kierować się kalendarzem. Wszystko zależy od temperatury powietrza oraz warunków, jakie panują na drodze. Jak mówi Piotr Sarnecki, Dyrektor Generalny w Polskim Związku Przemysłu Oponiarskiego, jeżeli temperatura utrzymuje się już na pewnym poziomie, warto pomyśleć o wymianie opon. - Jak mamy np. siedem stopni Celsjusza rano, to już jest ten czas, kiedy przyczepność letnich opon się kończy, zwłaszcza gdy jezdnie są wilgotne - mówi.
Obok tradycyjnego podziału na opony sezonowe - letnie i zimowe - popularność zyskują akcesoria całoroczne, które są uniwersalne i sprawdzą się w każdej porze roku. - Jeżeli ktoś jeździ samochodem głównie po mieście i nie jeździ w długie trasy, to do aut typu kompakt opony całoroczne są dobrym rozwiązaniem - podkreśla gość Jedynki. - W tym przypadku jest warunek ekonomiczny, ponieważ jeżeli wyjeździmy na nich więcej niż 10 tys. km, ta oszczędność na oponach się nie zwróci, one się szybko zużywają - wyjaśnia.
Czym różni się opona zimowa od letniej?
Charakterystyczną rzeczą odróżniającą opony zimowe od letnich jest bieżnik, który ma głębsze nacięcia i jest mocniej zarysowany. Dzięki temu woda jest skuteczniej z nich odprowadzana, a także mają lepszą przyczepność na lodzie czy śniegu. Opona zimowa jest przystosowana do jazdy w niskich temperaturach. - Opona zimowa ma inną konstrukcję w stosunku do opony letniej. Zachowuje się, jakby była naszpikowana małymi kolcami, które wbijają się w śnieg czy lód - mówi Romuald Chałas, instruktor doskonalenia jazdy w Automobilklubie Polski.
Bieżnik w oponach letnich jest płytki, posiada mniejsze nacięcia niż ten na oponie zimowej. Jest przeznaczony tylko do odprowadzania wody. Jak zachowuje się opona letnia na śliskim podłożu, kiedy temperatura na zewnątrz osiąga mniej niż siedem stopni Celsjusza? - W przypadku gdy na drodze jest śnieg albo lód, ta opona w ogóle nie trzyma się powierzchni. Opona nie wybiera śniegu czy lodu, lamelki (zygzakowate nacięcia) w oponach zimowych hamują, a opona letnia na prostych kostkach bez nacięć się ślizga. Współczynnik tarcia jest zerowy - tłumaczy ekspert.
Ogumienie w samochodach elektrycznych
Szczególnego zwrócenia uwagi na ogumienie wymagają współczesne SUV-y i samochody elektryczne. Duże samochody oraz auta zeroemisyjne bądź hybrydowe potrzebują specjalnych opon. - W SUV-ach dodatkowo to są opony o zwiększonej nośności i to jest zaznaczenie XL. Mają wzmocnioną konstrukcję ścianki, wzmocnione parametry po to, aby znieść większą masę samochodu - mówi Piotr Sarnecki. - Idąc za rozwojem motoryzacji, teraz najnowsze opony dedykowane ciężkim samochodom elektrycznym i hybrydom to są opony HL, czyli o ciężkiej nośności i z jeszcze bardziej wzmocnioną konstrukcją - dodaje.
Czytaj również:
Tytuł audycji: "Bezpieczna Jedynka"
Prowadzili: Patryk Kuniszewicz i Klaudia Porębska
Goście: Piotr Sarnecki (Dyrektor Generalny w Polskim Związku Przemysłu Oponiarskiego), Romuald Chałas (były rajdowiec, instruktor doskonalenia jazdy w Automobilklubie Polski)
Data emisji: 21.10.2022
Godzina emisji: 17.14
ans/kor