Jak faktycznie wyglądają promocje?
To właśnie w Black Friday liczymy na największe okazje i przeceny. Ok. 70 proc. Polaków zaplanowało na ten dzień zakupy, innych zraziły pseudopromocje wprowadzane w ostatnich latach. Sklepy zawyżały ceny w przeddzień obniżek, by rabat wyglądał na większy niż w rzeczywistości. Jak faktycznie wyglądają promocje, widać na przykładzie analizy blisko 800 sklepów internetowych przeprowadzonej w ubiegłym roku w czasie Black Friday przez platformę zajmującą się monitorowaniem i analizą cen produktów. Jak mówi Aleksandra Hołownia z tej platformy, rok temu zaledwie połowę analizowanych produktów można było kupić taniej niż w poprzedzającym tygodniu. - Średnia obniżka cen była niewielka i wyniosła ok. 3,4 proc. Jest to wynik zbliżony do poprzednich lat - mówi.
Ponadto platforma zbadała w ubiegłym roku około 700 tys. ofert zabawek dla dzieci. Są to zakupy szczególnie popularne w okresie przedświątecznym. - Okazało się, że niemal połowę z nich można było kupić taniej na początku listopada niż w Black Friday. Wiele sklepów podwyższało ceny tydzień przed Czarnym Piątkiem, pewnie po to, by móc pokazać większe promocje - przyznaje Aleksandra Hołownia.
Dyrektywa Omnibus
Celem wprowadzenia unijnej dyrektywy Omnibus jest zwiększenie bezpieczeństwa podczas zakupów, a także ograniczenie nielegalnych praktyk sprzedawców. Wszystko za sprawą tego, że konsumenci wielokrotnie zgłaszali sztuczne zawyżanie cen, zwłaszcza w okresach promocyjnych, takich jak Black Friday.
- Przedsiębiorcy pewnie nie do końca są świadomi, że po pierwsze jest to praktyka, która jest niedozwolona, po drugie jest ona bardzo często wskazywana przez konsumentów jako praktyka, która bardzo zniechęca ich do dalszych zakupów - zaznacza Małgorzata Cieloch z UOKiK.
Zgodnie z dyrektywą, w sytuacji, gdy sprzedawca obniży cenę produktu, pojawi się obowiązek podania jego najniższej ceny z poprzedzającego miesiąca. - Po zmianie konieczne będzie podanie precyzyjnych informacji o najniższej cenie, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki - wyjaśnia Agnieszka Orlińska z UOKiK.
Czytaj również:
Tytuł audycji: Sygnały dnia
Materiał: Izabela Kostyszyn
Data emisji: 21.11.2022 r.
Godzina emisji: 7.43
ans/kor
Koniec z pseudoobniżkami? Wdrożenie unijnej dyrektywy Omnibus - Jedynka - polskieradio.pl