Historia Etiopii zaczyna się od Aksum, starożytnego królestwa, które leżało w północnej części dzisiejszej Etiopii i Erytrei. Jego stolicą było istniejące do dziś miasto Aksum.
Zabytki Etiopii
W czasach antyku dzisiejsza Etiopia była potężnym państwem. Potwierdzają to zabytki, których jest w Etiopii sporo, jak podkreśla prof. Hanna Rubinkowska-Anioł, etiopistka z Uniwersytetu Warszawskiego. - Jednym z najbardziej fascynujących miejsc jest miasto Aksum - opowiada rozmówczyni Katarzyny Kobyleckiej. - Zachowały się tam różnego rodzaju zabytki, wiele z nich jest udostępnionych do zwiedzania. Na wielu zdjęciach można zobaczyć stele grobowe władców Aksum. Zdjęcia, mam wrażenie, czynią szkodę obeliskom, dlatego, że są w rzeczywistości przepiękne. Jeśli spędzi się tam trochę czasu, w miejscu, gdzie między obeliskami pasą się kozy i bawią się dzieci, to rzeczywiście wtedy możemy poczuć te tysiące lat i łatwo nam wyobrazić sobie ruchy tych wielkich grup ludzi, tę wielką politykę, która toczyła się na tamtym obszarze, te wszystkie zmiany, które były wprowadzane w życie ludzi, chociażby moment w którym zostało przyjęte chrześcijaństwo - opowiada prof. Hanna Rubinkowska-Anioł.
Jednym z najciekawszych miast Etiopii jest średniowieczna Lalibela. Miasto szczyci się kompleksem 11 świątyń wykutych w litej skale. Kościoły połączone są systemem podziemnych korytarzy a dachy niektórych z nich znajdują się poniżej gruntu.
Chrześcijaństwo i islam
W połowie IV wieku, w czasach panowania Ezany, Aksum przyjęło chrześcijaństwo za pośrednictwem kupców syryjskich. W tymże wieku podporządkowało sobie Kusz. O znaczeniu i bogactwie państwa świadczyła złota moneta bita przez Ezanę, początkowo ozdobiona nowiem i dwiema gwiazdami, następnie, po przyjęciu chrześcijaństwa, wyobrażeniem krzyża.
Królestwo Aksum, z którego wywodzi się współczesna Etiopia, to drugi kraj po Armenii, który przyjął chrześcijaństwo jako religię państwową. - Etiopczycy są bardzo z tego dumni, że są starym państwem chrześcijańskim - mówi prof. Hanna Rubinkowska-Anioł. - Natomiast islam w Etiopii pojawił się wtedy, kiedy pojawił się islam na świecie. Pierwsi wyznawcy proroka od władcy Etiopii (Aksum, jak się wówczas to państwo nazywało) dostali zaproszenie (jak zresztą i sam prorok), że właśnie tam mogą schronić się przed prześladowaniami. Etiopczycy bardzo często przywołują tę opowieść na potwierdzenie tego, jak dobrze potrafią się układać stosunki między chrześcijanami i muzułmanami w Etiopii - zaznacza.
Etniczny, językowy i kulturowy tygiel
Oblicza się, że w Etiopii żyje 80 grup etnicznych. Za zróżnicowaniem etnicznym idzie zróżnicowanie językowe. - Amharski jest lingua franca w Etiopii, natomiast patrząc na historię Etiopia to imperium i polityka imperialna, podboje, zwłaszcza pod koniec XIX wieku, ogromnych ziem, które były położone wokół wcześniejszego Cesarstwa Etiopskiego. I zarówno w cesarstwie od końca XIX wieku do upadku cesarstwa, czyli do 1974 roku, kiedy obalony został cesarz Hajle Syllasje I i potem, w okresie sprawowania władzy przez Mengystu Hajle Marjam, język amharski to był nie tylko język, który obowiązywał wszystkich, ale także symbol łącznie z kulturą właśnie tej grupy amhara, który miał być podstawą do stworzenia narodu egipskiego na tyle na ile to możliwe zunifikowanego. I tylko znajomość amharskiego i przestrzeganie norm kulturowych Amharów dawało możliwość awansu społecznego i lepszego odnalezienia się w tym państwie - kontynuuje.
Czytaj również:
Audycja: Po drugiej stronie lustra
Prowadziła: Katarzyna Kobylecka
Gość: prof. Hanna Rubinkowska-Anioł (etiopistka z Wydziału Orientalistycznego, Uniwersytet Warszawski)
Data emisji: 6.12.2022
Godzina emisji: 00.12
ans/djr