Dzieci losowo wybrane do badań nad wpływem smogu na ich mózgi pochodziły z południowej Polski, gdzie zjawisko smogu występuje często. - Przebadaliśmy ponad 700 dzieci z Krakowa, z Zakopanego, Nowego Targu, Cieszyna, Żywca, Bielska-Białej i Kłobucka. (...) Losowaliśmy szkoły, klasy, a w klasach dzieci. To, co odkryliśmy, dotyczy potencjalnie wszystkich dzieci żyjących w Polsce - zwraca uwagę dr hab. Marcin Szwed.
Profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego w rozmowie z Arturem Wolskim dodaje, że drugą badaną grupę stanowiły dzieci z diagnozą ADHD. - To potencjalnie grupa szczególnie wrażliwa na smog i zaburzenia, które on powoduje w umyśle. Bo te dzieci już mają jakiś kłopot i na to się nakładają zgubne skutki smogu - wyjaśnia. Badania w ramach projektu objęły dzieci pomiędzy 10. a 13. rokiem życia.
Wpływ smogu na uwagę i cierpliwość dzieci
Dr inż. Krzysztof Skotak z Instytutu Ochrony Środowiska - Państwowego Instytutu Badawczego zwraca uwagę, że smog to mieszanina związków chemicznych i pyłu zawieszonego. - Gazy najczęściej wymieniane i najbardziej szkodliwe to są tlenki azotu głównie pochodzące z transportu, z komunikacji. Natomiast pył pochodzi z tzw. niskiej emisji. Smog obserwujemy wtedy, kiedy spalamy paliwa stałe, biomasę, węgiel (...) - zauważa.
Przy pomocy skanera mózgu dokonano licznych pomiarów, dzieci poddane zostały również specjalnym testom uwagowym. Badano nie tylko kwestie skupienia, ale również m.in. niecierpliwości. - Wykonywaliśmy je przez cały rok. W jedne dni tego smogu jest więcej, w inne jest go mniej. Wyniki są bardzo jasne. Gdy dwutlenku azotu, wolnych rodników było więcej, dzieciom szło dużo gorzej - analizuje gość Programu 1 Polskiego Radia.
Ponadto w audycji:
Matematyka i gry komputerowe dla dzieci
Wykorzystując narzędzia matematyczne, informatyczne oraz techniki komputerowe, specjaliści z NASK stworzyli grę przygodowo-edukacyjną dla dzieci, promującą dobre cyfrowe nawyki, zaznajamiającą młodszych oraz starszych ze strukturą internetu, a także z czyhającymi w sieci niebezpieczeństwami. Gra zawiera też wiele quizów tematycznych, które pozwalają sprawdzić i utrwalić zdobytą wiedzę z zakresu ochrony danych osobowych, haseł dostępu, szkodliwych treści czy fake newsów.
O tym, jakie jest założenie realizowanego projektu badawczego, opowiadała Kinga Karelus z Zespołu Programów Edukacyjno-Informacyjnych Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej NASK.
Czytaj także:
Tytuł audycji: "Eureka"
Prowadził: Artur Wolski
Gość: Kinga Karelus (Zespół Programów Edukacyjno-Informacyjnych Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej NASK), dr inż. Krzysztof Skotak z (Instytut Ochrony Środowiska - Państwowy Instytut Badawczy), dr hab. Marcin Szwed (profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego)
Data emisji: 9.03.2023 r.
Godzina emisji: 19.30
mg