Bezpieczeństwo na przejeździe kolejowo-drogowym. Jak się zachować?

Data publikacji: 16.06.2023 17:30
Ostatnia aktualizacja: 17.06.2023 08:19
Ten tekst przeczytasz w 3 minuty
PKP PLK prowadzą kampanię społeczną "Bezpieczny Przejazd".
PKP PLK prowadzą kampanię społeczną "Bezpieczny Przejazd"., Autor - Korostylev Dmitrii/shutterstock
Przejazdy kolejowo-drogowe to miejsca, gdzie ruch drogowy spotyka się z ruchem kolejowym. Jeśli dojdzie na nich do zdarzenia, najczęściej jest ono tragiczne w skutkach. Dlatego od kilku lat kolej prowadzi kampanię edukacyjną "Bezpieczny przejazd". Jednym z jej elementów jest pokazywanie możliwych skutków zderzenia na przejeździe. Izabela Kostyszyn i Patryk Kuniszewicz uczestniczyli z mikrofonami w takiej symulacji.
  • W ubiegłym roku w Polsce doszło do 172 wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych 
  • W przypadku każdego zatrzymania pojazdu na przejeździe najważniejsze jest życie ludzkie i ratowanie ludzi poprzez opuszczenie pojazdu i rejonu torów kolejowych
  • Kiedy zakleszczymy się pomiędzy opadającymi rogatkami wyjście jest tylko jedno - wyłamać rogatkę

Marcin Kruszyński ekspert z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przedstawił w audycji "Bezpieczna Jedynka" w Programie 1 Polskiego Radia trzy różne scenariusze zdarzeń na przejeździe, które prezentowane były podczas symulacji: 

  • awaria pojazdu na torach i wykorzystanie żółtej naklejki do zatrzymania ruchu pociągów;
  • utknięcie samochodu między rogatkami i zjazd z torów poprzez wyłamanie rogatek;
  • uderzenie pociągu w pojazd na torach.

- W zeszłym roku mieliśmy na przejazdach kolejowo-drogowych 172 wypadki. Były to sytuacje, kiedy kierowca nie podjął żadnej akcji albo wjechał na przejazd wtedy, kiedy nie powinien - mówi Marcin Kuszyński. - Trzeba pamiętać, że codziennie na polskie tory wyjeżdża około 7,5 tysiąca pociągów, a w CEPiK zarejestrowanych jest ponad 34 miliony pojazdów silnikowych. Statystyczna możliwość spotkania pociągu z samochodem jest dość duża - dodaje. 

Pojazd został na torach między rogatkami? Wyłam rogatkę!

Jeżeli chodzi o podjęcie działania, kiedy zakleszczymy się pomiędzy opadającymi rogatkami nie wahajmy się, bo za każdym razem wyjście jest tylko jedno - wyłamać rogatkę.

- Rogatkę można wyłamać w bezpieczny sposób, nie robiąc sobie krzywdy. Rogatki są specjalnie tak zaprojektowane, żeby umożliwiać wyłamanie. Czasami rogatka może podejść wyżej i uszkodzić szybę, ale raczej nic poważnego nie może się stać jeśli prędkość nie jest duża - podkreśla kaskader Kamil Woś, który brał udział w symulacji. 

Pojazd utknął na przejeździe? Zadzwoń pod 112 i podaj numer z żółtej naklejki 

Jeśli dojdzie do sytuacji, w której nasz pojazd utknie pomiędzy rogatkami, należy niezwłocznie go opuścić po czym zadzwonić na numer alarmowy 112 i zgłosić zaistniałą sytuację. Na napędach rogatek lub na krzyżach świętego Andrzeja od strony torów znajdują się specjalne żółte naklejki, na których umieszczony jest indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu składający się z 9 cyfr. Informacja ta pozwoli na precyzyjną identyfikację lokalizacji przejazdu lub przejścia.

- Wprowadziliśmy ją w 2018 roku abyśmy kiedy nasz samochód odmówi posłuszeństwa i zatrzyma się na środku przejazdu mogli wezwać pomoc i wstrzymać ruch pociągu - mówi dyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Włodzimierz Kiełczyński.

Patryk Kuniszewicz zaprezentował w audycji przykładową rozmowę z telefonem alarmowym 112 i podanie numeru z żółtej naklejki.

Jesteś świadkiem wypadku na przejeździe? Wezwij pomoc 

Ratownik medyczny Marcin Mokrowiecki podkreślił w "Bezpiecznej Jedynce" rolę świadka zdarzenia, który powinien jak najszybciej poinformować służby o zdarzeniu. 

- Kluczową rolą jest rola świadka i jego reakcja. Im szybsza tym lepsza dla poszkodowanego. Służby mają tak naprawdę niewiele czasu, żeby dotrzeć do miejsca zdarzenia. Im szybciej zostaniemy powiadomieni, tym większe szanse poszkodowany ma na to, że dotrze do niego wyspecjalizowana pomoc - podkreśla. 

W przypadku każdego zatrzymania pojazdu na przejeździe najważniejsze jest życie ludzkie i ratowanie ludzi, poprzez opuszczenie pojazdu i rejonu torów kolejowych.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A./Youtube

Czytaj także:


POSŁUCHAJ

12:25

Bezpieczeństwo na przejeździe kolejowo-drogowym. Jak się zachować? (Bezpieczna Jedynka)

 

Tytuł audycji: "Bezpieczna Jedynka"

Prowadzili: Patryk Kuniszewicz i Izabela Kostyszyn

Goście: Marcin Kruszyński (ekspert z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.), Kamil Woś (kaskader), Włodzimierz Kiełczyński (dyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.), Marcin Mokrowiecki (ratownik medyczny)

Data emisji: 16.06.2023

Godzina emisji: 17.13

kh

"Bezpieczna Jedynka" w radiowej Jedynce 

cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.