Unia Europejska chce żeby 18-latkowie mogli prowadzić samochody ciężarowe oraz autobusy. Obecnie, żeby otrzymać prawo jazdy kat. C, które upoważnia do jazdy samochodami powyżej 3,5 tony, trzeba mieć ukończone 21 lat i posiadać uprawnienia do prowadzenia samochodów osobowych.
- Po wybuchu wojny na Ukrainie zostaliśmy z bardzo dużą luką i brakiem kierowców zawodowych - mówi Iwona Budych, prezes Stowarzyszenia Wykluczenie Transportowe. - Wiele kursów na poszczególnych liniach zostało zawieszonych. Odczuli to najbardziej pasażerowie, którzy nie mogli dojechać do szkoły, pracy, na studia czy do lekarza - zaznacza.
Najbardziej wykluczonymi transportowo regionami są gminy, które skupione są na realizacji obowiązku dowozy dzieci do szkół. Dzieje się tak m.in. w województwach" małopolskim, śląskim, podkarpackim czy warmińsko-mazurskim. - Ostatnio zauważyliśmy, ze problem dotyczy także okolic Radomia - dodaje Iwona Budych.
Jak zostać kierowcą autobusu?
Aby zostać kierowcą autobusu, należy spełniać pewne wymagania. Przede wszystkim konieczne jest posiadanie prawa jazdy kategorii B oraz zdobyć prawo jazdy w kategorii D. - My w tym oczywiście pomagamy. Finansujemy całkowicie kurs prawa jazdy dla osób, które się do nas zgłoszą i gwarantujemy im zatrudnienie - mówi Adam Stawicki, rzecznik prasowy Miejskich Zakładów Autobusowych.
Jak podkreśla rzecznik, warto znać również topografię miasta. - Kierowca początkujący prowadzi autobus z patronem, czyli starszym, doświadczonym kolegą. Na pewno trzeba poznać wszystkie trasy, które się obsługuje w zakresie danej zajezdni - tłumaczy. - Zalecamy takim kierowcom, żeby się parę razy przejechali normalnie jako pasażerowie po tych trasach i wtedy już można się ich nauczyć - radzi.
Czytaj również:
Wiele restrykcji i ograniczeń
Zdaniem Wiktorii Jurczewskiej z Polskiego Radia Kierowców, z uwagi na wiele restrykcji, młodzi kierowcy wybierają lżejsze zawody. - Restrykcje, szczególnie zakaz wyprzedzania zniechęca ich trochę do pracy - podkreśla. - Dochodzi do tego presja czasowa, zakazy i nakazy, na które kierowcy nie mają wpływu, więc jest absolutnie zrozumiałe, że młodzi ludzie wybierają dzisiaj trochę wygodniejsze zawody niż zawodowy kierowca - uważa.
Ponadto kierowca zawodowy boryka się z wieloma niebezpiecznymi sytuacjami, szczególnie poza granicami kraju. - Jest wiele niebezpiecznych sytuacji ma parkingach, np. we Francji kierowcy się zamykają, kupują specjalne zabezpieczenia od środka, żeby nikt nie włamał im się do kabiny. Niestety sytuacje, że kierowcy zawodowi ginęli, bo ktoś ich zaatakował czy okradł ciągle się zdarzają. To jest kolejny problem - zwraca uwagę Wiktoria Jurczewska.
- Kierowca zawodowy jest mnóstwo godzin poza domem. Do tego dochodzi nieregularne jedzenie, a my chcemy zdrowo żyć i zdrowo jeść. Jest to bardzo trudne. Trzeba mieć dużo wiedzy, żeby sobie z tym poradzić, samozaparcia i determinacji. (...) Trzeba kochać tę pracę, żeby się dobrze zorganizować - zaznacza gość Jedynki.
Tytuł audycji: Sygnały dnia
Prowadziły: Karolina Rożej i Katarzyna Gójska
Gość: Wiktoria Jurczewska (Polskie Radio Kierowców)
Materiał: Weronika Puszkar
Data emisji: 18.09.2023 r.
Godzina emisji: 7.43
ans
W Polsce brakuje kierowców zawodowych. "Potrzeba wiele determinacji i samozaparcia" - Jedynka - polskieradio.pl