Autobusy elektryczne. Ile kilometrów mogą przejechać na jednym ładowaniu?

Data publikacji: 21.11.2023 14:53
Ostatnia aktualizacja: 21.11.2023 15:20
Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
Autobusy elektryczne. Ile kilometrów mogą przejechać na jednym ładowaniu?
Autobusy elektryczne. Ile kilometrów mogą przejechać na jednym ładowaniu?, Autor - THINK A/shutterstock
Gdańsk kupił kilkanaście elektrycznych autobusów, które miały jeździć do 400 kilometrów na jednym ładowaniu. W praktyce okazuje się, że elektryki pokonują zdecydowanie krótsze trasy. Pojazdy stają w niespodziewanych miejscach, a mieszkańcy nie mogą na czas dojechać do domu, pracy czy szkoły. Czym mogą być spowodowane wady gdańskich elektryków?
  • Na początku października br. flotę miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje zasiliło 18 autobusów elektrycznych - 10 standardowych i 8 przegubowych.
  • Już po miesiącu zakupione autobusy ujawniły poważne wady. Bardzo szybko okazało się, że gdańskie elektryki mają poważny problem z "paliwożernością".
  • Producent deklaruje, że na jednym ładowaniu są w stanie pokonać nawet 400 km. Okazało się jednak, że zasięg pojazdów jest dwukrotnie mniejszy.

- Długości zadań całodziennych w Gdańsku wynoszą średnio około 250 km, a nasze nowe pojazdy w tej chwili, już przy włączonym ogrzewaniu, realizują na gdańskich liniach zasięgi w przedziale 200-300 km. Są to zasięgi, które pozwalają na realizację zadań całodniowych w Gdańsku - komentuje w Programie 1 Anna Dobrowolska, rzecznik Gdańskich Autobusów i Tramwajów.

Rzeczniczka dodaje, że zasięg 400 km może być osiągany "w optymalnych warunkach pogodowych i drogowych". - W tej chwili trwają prace nad konfiguracją systemu zasilania, żeby tę sytuację ustabilizować i żeby nie dochodziło do zjazdów technicznych - Anna Dobrowolska odpowiada na pytanie o autobusy zjeżdżające przedwcześnie z trasy.


POSŁUCHAJ

04:29

Gdańskie autobusy elektryczne zjeżdżają z trasy. Dlaczego? (Jedynka/Cztery pory roku)


POSŁUCHAJ

09:23

Autobusy elektryczne. Ile kilometrów mogą przejechać na jednym ładowaniu? (Jedynka/Cztery pory roku)

  

Gdańsk nie zrezygnuje z autobusów elektrycznych

Z wiekiem baterie, które posiadają elektryczne autobusy, nie będą zwiększały swojej pojemności, tylko ją zmniejszały. W związku z tym w jakim kierunku pójdzie Gdańsk, jeśli chodzi o flotę autobusową?

- Zgodnie z deklaracją poczynioną w ubiegłym roku, Gdańsk swoją flotę autobusową będzie budował już jedynie w oparciu o pojazdy zeroemisyjne. Zarówno pojazdy elektryczne, jak i wodorowe. Jest to swojego rodzaju dywersyfikacja - twierdzi rzecznik GAiT.

Czym są spowodowane usterki elektryków?

Problemy z nowymi elektrycznymi autobusami w Gdańsku wywołały kolejne dyskusje na temat tego typu pojazdów. Dlaczego gdańskie elektryki zawodzą?

- Zacząłem się zastanawiać, co mogło się stać. Kiedyś pojazdy elektryczne były uważane za dobre w terenie pagórkowatym, a taki mamy też w Gdańsku. Pojazdy elektryczne dobrze radziły sobie z pokonywaniem pochyleń, oczywiście w sensie przyspieszeń. Pojawia się pytanie, co z energią, skoro została zużyta szybciej. Mamy akurat kiepskie warunki pogodowe i wtedy baterie są nieco słabsze, ale to chyba nie wystarcza za wyjaśnienie - zauważa dr Jeremi Rychlewski (Klub Jagielloński i Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP).

Ekspert ocenia, że mógł też pojawić się problem z odzyskiem energii, ponieważ bateria powinna ładować się podczas hamowania. Jazda po terenie pagórkowatym wymaga większych zapasów energii, stąd jeśli podczas zjeżdżania energia "idzie w powietrze", można ją zużyć szybciej. - Czy to rzeczywiście był ten problem? Tego nie jestem pewien - zaznacza jednak.

Czytaj także:

Tytuł audycji: Cztery pory roku

Prowadził: Roman Czejarek

Gość: dr Jeremi Rychlewski (Klub Jagielloński i Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP)

Materiał: Sebastian Kwiatkowski

Data emisji: 21.11.2023 r. 

Godzina emisji: 10.00-12.00

DS

cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.