Dr Barbara Pawełko-Czajka, ekspert w dziedzinie prawa pracy, zwraca uwagę, że "mamy tutaj do czynienia z przestojem, kiedy pracodawca nie jest w stanie zorganizować nam pracy, m.in. z powodu awarii". - To nie jest spowodowane okolicznościami, za które winę ponosi też pracownik. Dlatego pracownik nie jest zobowiązany w tym czasie korzystać z urlopu - mówi.
- Pamiętajmy, że zazwyczaj to pracownik wnioskuje o urlop (…). Natomiast pracodawca nie powinien zmuszać pracownika do brania urlopu czy korzystania z niego w takim czasie, ponieważ pracownik miał wtedy zaplanowaną pracę, a pracodawca powinien wywiązać się z zorganizowania pracy - dodaje.
Porozumienie pracodawcy i pracownika
Może jednak zdarzyć się, że pracownik obawia się o zachowanie pracy i zgadza się na wzięcie urlopu w terminie wyznaczonym przez szefa.
- To zawsze jest problem relacji pomiędzy pracodawcą a pracownikiem. Tzn. co ja mogę, na ile mogę czuć się niepewny, jeśli chodzi o stosunek pracy, czy na ile pracodawca może wykorzystać mój bunt w kontekście pójścia na urlop wypoczynkowy - komentuje dr Barbara Pawełko-Czajka.
Ekspert dodaje: - Prawo stoi tu jednak po stronie pracownika. W tym momencie mówimy o przestoju, czyli o sytuacji, która nie wynika z winy pracownika, tylko ze sposobu zorganizowania pracy. Pracownik jest gotowy do świadczenia pracy.
Urlop w wakacje?
Są firmy, które przestoje planują dużo wcześniej. Szef proponuje wtedy pracownikom, że linia produkcyjna - ze względu na konserwację - będzie miała przerwę w sierpniu. Czy pracownicy muszą wtedy wziąć urlopy?
- Z jednej strony proponuje nam urlop w wakacje, co może wydawać się bardzo korzystne dla osób, które np. w poprzedniej pracy walczyły o termin sierpniowy z innymi pracownikami. Z drugiej strony, jeżeli mamy do czynienia z przestojem, to pracownik ma prawo do swobody w ustaleniu terminu urlopu wraz z pracodawcą - twierdzi dr Barbara Pawełko-Czajka.
Gość Jedynki kontynuuje: - Może zdarzyć się, że pracodawca na początku roku ustala z pracownikami terminy, w których zamknie zakład pracy, żeby wszyscy byli zadowoleni i nie walczyli o urlopy w okolicach majówki, Bożego Ciała czy innych dat, którymi pracownicy są bardzo zainteresowani. To kwestia dogadania się pomiędzy dwiema stronami. Z drugiej strony nie możemy też zmuszać pracownika do urlopu, bo pracownik może nie chce urlopu w wakacje, ponieważ ceni sobie bardziej wyjazdy poza sezonem.
Czytaj także:
Tytuł audycji: Cztery pory roku
Prowadził: Roman Czejarek
Gość: dr Barbara Pawełko-Czajka (ekspert w dziedzinie prawa pracy)
Data emisji: 27.12.2023
Godzina emisji: 9.00-12.00
DS