Co ujawniono w Sudanie?
Gość "Eureki" podkreśla, że wykopaliska zostały poprzedzone nieinwazyjnymi badaniami, które nie zapowiadały tak wyjątkowych odkryć. - W jednym z pomieszczeń zobaczyliśmy dziurę i myśleliśmy, że może będzie to jakiś magazyn. Okazało się jednak, że są tam wspaniałe malowidła, które nie mają analogii w chrześcijańskiej sztuce średniowiecznej - tłumaczy w rozmowie z Katarzyną Kobylecką.
Co przedstawiają same malowidła? - Przede wszystkim jest to przedstawienie Matki Boskiej w sposób charakterystyczny dla męczenników. W rękach trzyma księgę i krzyż. Jej szata nie jest szatą ozdobną, a moglibyśmy powiedzieć pokutniczą - zdradza prof. Obłuski. Na innym przedstawieniu nubijski król przedstawiany jest Jezusowi przez Archanioła Michała. To również ewenement.
Ponad 20 posągów na terenie etruskiego uzdrowiska
Na liście znalazło się również odkrycie włoskich badaczy. Prowadzili oni prace w uzdrowisku San Casciano dei Bagni koło Sieny w Toskanii. W to miejsce udawali się ludzie chorzy, by zażyć leczniczych kąpieli. - Po pierwsze jest to bardzo stare sanktuarium. Funkcjonowało od VI w. p.n.e., aż po V w. n.e. Powstało przy wodach mineralnych, które były na tyle sławne, że korzystał z nich nawet cesarz August - wyjaśnia prof. Piotr Dyczek.
Świątynia została zniszczona przez uderzenie pioruna. Zgodnie z zasadami musiała być rozebrana, a święte przedmioty zdeponowano w dawnych basenach. W wodzie na terenie dawnego uzdrowiska odkryto 24 doskonale zachowane posągi z brązu. - Z antyku mamy bardzo niewiele oryginalnych posągów. Większość odlewano z brązu, a w muzeach przeważnie widzimy marmurowe kopie - analizuje gość audycji.
Czy Neron miał prywatny teatr?
Warto wspomnieć również o prywatnym teatrze cesarza Nerona w Rzymie. Władca ten miał zamiłowanie do sztuki, śpiewania i recytowania poezji. - Z przekazów Swetoniusza, Tacyta czy Pliniusza wiedzieliśmy, że Neron gdzieś wybudował własny teatr. Tak, by nie musieć występować w tym wielkim Teatrze Pompejusza. (...) Dzięki temu, że trzeba było przeprowadzić prace dla nowego hotelu, można było sięgnąć głębiej do warstw - zdradza prof. Dyczek.
Odkryto fragment widowni, a jej krzywizna sugeruje, że oryginalnie miała średnicę ok. 40 metrów. - Jednocześnie mamy potężne kolumny wykonane z kolorowych materiałów, pozłacane. Jest to bardzo luksusowe. To jest także miejsce historyczne. Neron obserwował pożar Rzymu i w jednym z przekazów znajdziemy informację, że czynił to właśnie z tego teatru - podsumowuje rozmówca Katarzyny Kobyleckiej.
---
Omówienie kolejnych odkryć docenionych przez redaktorów pisma "Archeology" w materiale.
Czytaj również:
Tytuł audycji: Eureka
Prowadziła: Katarzyna Kobylecka
Goście: prof. Piotr Dyczek (dyrektor Ośrodka Badań nad Antykiem Europy Południowo-Wschodniej UW), prof. Artur Obłuski (dyrektor Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej UW)
Data emisji: 29.12.2023
Godzina emisji: 19.30
mg/kc