Polskie Nagrody Filmowe "Orły". Kto otrzymał nominacje do "polskich Oscarów"?

Data publikacji: 09.02.2024 09:16
Ostatnia aktualizacja: 09.02.2024 10:45
Ten tekst przeczytasz w 4 minuty
Polskie Nagrody Filmowe "Orły" - ogłoszenie nominacji
Polskie Nagrody Filmowe "Orły" - ogłoszenie nominacji, Autor - FOTON/PAP
Polskie Nagrody Filmowe "Orły" przyznawane są przez Polską Akademię Filmową od roku 1999. Trwa 26. edycja wydarzenia, ogłoszenie wyników nastąpi 4 marca. Najwięcej nominacji otrzymał film "Kos" Pawła Maślony (16). Doceniono również "Doppelgängera. Sobowtóra" Jana Holoubka (13) i "Filipa" Michała Kwiecińskiego (13). Patronat nad wydarzeniem objęło Polskie Radio.
  • Polskie Nagrody Filmowe "Orły" po raz pierwszy zorganizowano w czerwcu 1999 roku.
  • Początkowo przyznawane były przez polską branżę filmową, ale w roku 2003 powstała Polska Akademia Filmowa i to właśnie ona, złożona z kilkuset osób, podejmuje decyzje odnośnie tych prestiżowych wyróżnień. 
  • Tegoroczny przegląd filmów rozpoczął się 8 stycznia, 8 lutego poznaliśmy nominowanych, a 4 marca odbędzie się uroczysta gala.

Polskie Nagrody Filmowe "Orły". Jakie filmy nominowano?

Nominacje do 26. Polskich Nagród Filmowych "Orły" świadczą o popularności kina historycznego odwołującego się do różnych epok. Na czele "Kos" Pawła Maślony (16 nominacji), "Doppelgänger. Sobowtór" Jana Holoubka (13 nominacji) i "Filip" Michała Kwiecińskiego (13 nominacji). Wysoko znalazły się również "Zielona granica" Agnieszki Holland, "Znachor" Michała Gazdy i "Chłopi" Hugh Welchmana i DK Welchman. 

Dariusz Jabłoński, prezydent Polskiej Akademii Filmowej, podkreśla, że polskie kino ma za sobą dobry rok. - Akademia, grupująca ponad 850 najlepszych polskich filmowców, ma celne oko. Ma dobrą, obiektywną i niezależną ocenę. "Orły" zawsze oceniały niezależnie od mód, koncepcji i trendów polityczno-historycznych - przekonuje. Dodaje, że historia pomaga nam opowiadać o współczesności. 


POSŁUCHAJ

36:55

Polskie Nagrody Filmowe "Orły". Kto otrzymał nominacje do "polskich Oscarów"? (Magazyn bardzo filmowy/Jedynka)

 

Prowadzić dialog z publicznością

Gość Programu 1 Polskiego Radia przypomina, że w tzw. kategoriach zawodowych, jak scenografia, montaż czy dźwięk, głosują "koleżanki i koledzy z tych samych kategorii". - To jest pochwała profesjonalizmu, ale nie zawsze filmy mające najwięcej nominacji wychodzą z nagrodami. (...) Nominacje są wskazaniem branżowym, naszym rachunkiem sumienia, a "Orły" są przede wszystkim dla publiczności - zaznacza. 

W ten sposób Polska Akademia Filmowa chce bowiem zwrócić uwagę na dzieła, które gościły w polskich kinach i zachęcić do ich odkrycia lub ponownego zobaczenia. - My przyznajemy nagrody po to, żebyśmy sami się dokształcali i podciągali do najlepszych. Z drugiej strony chcemy, żeby publiczność miała pełne poczucie, że zna to, co my uważamy za najlepsze. Że mamy dialog z publicznością - tłumaczy Jabłoński. 

YouTube/Kino Helios Polska

Rosnąca popularność "Orłów"

Przegląd filmów kandydujących do Polskich Nagród Filmowych rozpoczął się 8 stycznia. W warszawskim Kinie Iluzjon można było zobaczyć 81 filmów fabularnych i dokumentalnych. - Nie ma w Polsce i na świecie innego festiwalu, na którym pokazywanych byłoby tyle filmów. Budzi coraz większe zainteresowanie. Rozmawiamy z osobami, które chcą organizować regionalne wersje - zdradza prezydent Polskiej Akademii Filmowej. 

Wśród uznanych nazwisk, gwiazd polskiego kina, jest również miejsce dla młodych twórców. W tym roku w kategoriach "Odkrycie roku" i "Najlepsza reżyseria" nominowany został Grzegorz Dębowski ("Tyle co nic"). - Taka idea przyświecała mi, kiedy projektowałem Polskie Nagrody Filmowe. Wykluczyłem wtedy kategorię "Najlepszy debiut", bo stwierdziłem, że tworzenie takiego ograniczenia nie ma sensu. Debiutanci mogą wygrywać - podsumowuje Jabłoński.

YouTube/Polskie Nagrody Filmowe ORŁY

---

Ogłoszenie zwycięzców tegorocznej edycji "Orłów" nastąpi 4 marca 2024 r. Wcześniej, 29 lutego, dowiemy się, kto otrzyma Złotego Orła za osiągnięcia życia.

PEŁNA LISTA NOMINOWANYCH:

Najlepszy film

  • "Chłopi", reż. DK Welchman, Hugh Welchman
  • "Doppelgänger. Sobowtór", reż. Jan Holoubek
  • "Filip", reż. Michał Kwieciński
  • "Kos", reż. Paweł Maślona
  • "Zielona granica", reż. Agnieszka Holland

Najlepsza reżyseria

  • "Doppelgänger. Sobowtór", reż. Jan Holoubek
  • "Filip", reż. Michał Kwieciński
  • "Kos", reż. Paweł Maślona
  • "Tyle co nic", reż. Grzegorz Dębowski
  • "Zielona granica", reż. Agnieszka Holland

Najlepsza główna rola kobieca

  • Magdalena Cielecka ("Lęk")
  • Lena Góra ("Imago")
  • Marta Nieradkiewicz ("Lęk")
  • Maja Ostaszewska ("Zielona granica")
  • Kamila Urzędowska ("Chłopi")

Najlepsza główna rola męska

  • Bartosz Bielenia ("Kos")
  • Jakub Gierszał ("Doppelgänger. Sobowtór")
  • Eryk Kulm Jr. ("Filip")
  • Leszek Lichota ("Znachor")
  • Tomasz Włosok ("Zielona granica")

Najlepsza drugoplanowa rola kobieca

  • Sandra Drzymalska ("Filip")
  • Agnieszka Grochowska ("Kos")
  • Katarzyna Herman ("Doppelgänger. Sobowtór")
  • Ewa Kasprzyk ("Chłopi")
  • Kinga Preiss ("Święto ognia")

Najlepsza drugoplanowa rola męska

  • Jacek Braciak ("Kos")
  • Piotr Pacek ("Kos")
  • Tomasz Schuchardt ("Doppelgänger. Sobowtór")
  • Robert Więckiewicz ("Filip")
  • Robert Więckiewicz ("Kos")

Najlepszy scenariusz

  • "Doppelgänger. Sobowtór"
  • "Filip"
  • "Kos"
  • "Tyle co nic"
  • "Zielona granica"

Odkrycie roku

  • Grzegorz Dębowski ("Tyle co nic")
  • Michał Kwieciński ("Filip")
  • Łukasz L.U.C. Rostkowski ("Chłopi")
  • Kamila Urzędowska ("Chłopi")
  • Michał Zieliński ("Kos")

Najlepszy film europejski

  • "Aftersun", reż. Charlotte Wells
  • "Blisko", reż. Lukas Dhont
  • "Cicha dziewczyna", reż. Colm Bairéad
  • "Dwadzieścia tysięcy gatunków pszczół", reż. Estibaliz Urresola Solaguren
  • "W gorsecie", reż. Marie Kreutzer
  • "W trójkącie", reż. Ruben Östlund

Najlepszy film dokumentalny

  • "Apolonia, Apolonia", reż. Lea Glob
  • "Pianoforte", reż. Jakub Piątek
  • "Skąd dokąd", reż. Maciej Hamela
  • "Twarze Agaty", reż. Małgorzata Kozera
  • "Vika!", reż. Agnieszka Zwiefka

Najlepszy filmowy serial fabularny

  • "1670", twórcy Maciej Buchwald i Kordian Kądziela
  • "Absolutni debiutanci", twórczynie Kamila Tarabura i Katarzyna Warzecha
  • "Infamia", twórcy Anna Maliszewska i Kuba Czekaj
  • "Informacja zwrotna", twórca Leszek Dawid
  • "Warszawianka", twórca Jacek Borcuch

Najlepsze kostiumy

  • "Chłopi"
  • "Doppelgänger. Sobowtór"
  • "Filip"
  • "Kos"
  • "Znachor"

Najlepsza muzyka

  • "Chłopi"
  • "Doppelgänger. Sobowtór"
  • "Figurant"
  • "Kos"
  • "Znachor"

Najlepsza charakteryzacja

  • "Akademia Pana Kleksa"
  • "Doppelgänger. Sobowtór"
  • "Figurant"
  • "Filip"
  • "Kos"
  • "Niebezpieczni dżentelmeni"

Najlepsze scenografia

  • "Doppelgänger. Sobowtór"
  • "Filip"
  • "Kos"
  • "Raport Pileckiego"
  • "Znachor"

Najlepszy dźwięk

  • "Chłopi"
  • "Doppelgänger. Sobowtór"
  • "Figurant"
  • "Filip"
  • "Kos"
  • "Święto ognia"
  • "Znachor"

Najlepszy montaż

  • "Doppelgänger. Sobowtór"
  • "Filip"
  • "Kos"
  • "Liczba doskonała"
  • "Strzępy"

Najlepsze zdjęcia

  • "Doppelgänger. Sobowtór"
  • "Filip"
  • "Kos"
  • "The Palace"
  • "Zielona granica"

W audycji również:

- Omówienie premier tygodnia: "Dobrzy nieznajomi", "Priscilla", "Opadające liście", "Miłość jak miód". 

- Rozmowy z aktorami występującymi w komedii romantycznej "Miłość jak miód" - z Edytą Olszówką, Rafałem Królikowskim, Mateuszem Rusinem.

- Odbył się przedpremierowy pokaz filmu "Biała odwaga" w reżyserii Marcina Koszałki; o filmie opowiedziała aktorka Sandra Drzymalska.

Tytuł audycji: Magazyn bardzo filmowy

Prowadziła: Martyna Podolska

Goście: Dariusz Jabłoński (prezydent Polskiej Akademii  Filmowej), Łukasz Simlat (aktor), Bartłomiej Topa (aktor), Sandra Drzymalska (aktorka), Edyta Olszówka (aktorka), Rafał Królikowski (aktor), Mateusz Rusin (aktor)

Data emisji: 9.02.2024

Godzina emisji: 23.09

mg/wmkor
cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.