Wielu uczniów odczuwa lęk przed matematyką
- Matematyka jest kojarzona stereotypowo z tym bardzo trudnym przedmiotem, który niestety obcina skrzydła dość wcześnie. Prawda jest taka, że uzdolnienia matematyczne, o czym wiemy też z wyników badań np. uczonej polskiej prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, wykazuje trzy czwarte przedszkolaków kończących przedszkole i idących do pierwszej klasy - mówi na antenie Programu 1 Polskiego Radia dr Zuzanna Jastrzębska-Krajewska, która bada perspektywę psychologiczną wykrywania lęku matematycznego.
Wielu uczniów odczuwa lęk przed matematyką, który z kolei przeradza się w bezradność. - Ona rodzi się w uczniach i jest zjawiskiem, który demotywuje do nauki, ponieważ uczeń nie widzi skuteczności swoich działań, nie widzi, po co to robić. To jest pierwsza rzecz, która powoduje, że narasta w nas lęk, że też nie chcemy podejmować wyzwań i ona ma perspektywę bardzo daleką, nie tylko w edukacji - podkreśla gość Jedynki.
Wykorzystanie sztucznej inteligencji
Z badań EduNav wynika, że dziewięciu na dziesięciu uczniów odczuwa lęk matematyczny. Badacze projektu próbują sobie z tym poradzić dzięki nowym technologiom. - Wykorzystanie tej sztucznej inteligencji będzie bardzo istotna, szczególnie w przypadku 44 proc. uczniów, którzy spotykając trudności na drodze rozwiązania jakiegoś zadania, po prostu się poddają. Jedna czwarta z nich odczuwa tak wielkie zaniepokojenie, tak wielki lęk przed matematyką, że ma trudności ze skupieniem się - przyznaje Michał Proszowski, który analizuje wyniki badania. - Matematyka to nie tylko nauka dodawania czy mnożenia. Za nauką matematyki stoi szereg kompetencji, tj. myślenie analityczne, logika. Te wszystkie kompetencje sprawiają, że jesteśmy w stanie w przyszłości budować lepszą gospodarkę kraju – dodaje.
- Zaradność życiowa płynie z tego, że umiemy myśleć analitycznie. Ta umiejętność sprzyja temu, że rozumiemy przyczyny i skutki, a więc np. kiedy podejmujemy najprostsze decyzje w swoim życiu, to również lepiej umiemy ustalić, co nas czeka - podkreśla dr Zuzanna Jastrzębska-Krajewska.
Lęk matematyczny. Jakie mogą być konsekwencje?
Jak wyjaśnia Michał Proszowski lęk matematyczny u dziecka może się utrwalić i towarzyszyć mu przez całe życie. - Może być przenoszony tak z rodziców na dzieci, jak i nauczycieli na uczniów. Natomiast o ile sam lęk jeszcze nie byłby aż tak bardzo groźny, gdyby nie zjawisko wyuczonej bezradności intelektualnej - tłumaczy.
- O ile błędy są wpisane w nasz rozwój i żeby się czegoś nauczyć, ileś tych potknięć na naszej drodze musi być. To bardzo zależy od tego, jak dorośli podchodzą do tych błędów. My żyjemy w takim systemie edukacyjnym, gdzie ja to trochę nazywam na zasadzie kultury porażki. Od momentu wejścia ucznia do szkoły patrzy się, ile błędów popełnił, a nie ile zrobił dobrze - wskazuje rozmówczyni Artura Wolskiego.
Poza tym w audycji:
Otolaryngologia przyszłości. Obecnie najbardziej powszechną metodą przywracania słuchu i narzędziem umożliwiającym rehabilitację osoby z głębokim niedosłuchem zmysłowo-nerwowym jest implantacja, czyli wszczepienie pacjentowi implantu ślimakowego. Coraz częściej na świecie stosuje się także tzw. implantacje bilateralne, czyli równoczesne wszczepienie dwóch implantów, co dodatkowo wpływa na poprawę jakości życia.
Duże nadzieje specjaliści wiążą też z rozwojem diagnostyki molekularnej i terapii genetycznych. Jak sami twierdzą: "przypuszczamy, że za jakiś czas będziemy do ucha wewnętrznego ze zniszczonymi komórkami podawać różnego typu substancje, opracowane przez biologów molekularnych, które dadzą nam regeneracje komórek słuchowych bez metody operacyjnej". Naukowcy pracują też nad wprowadzeniem jeszcze bardziej spersonalizowanej diagnostyki pacjentów pod kątem wykrytych schorzeń - chorób rzadkich, uwarunkowanych genetycznie niedosłuchów.
Jak ocenia postęp w otolaryngologii i jaką pokłada nadzieję w edukacji oraz profilaktyce opowie w "Eurece" prof. Henryk Skarżyński - polski lekarz otolaryngolog, audiolog i foniatra, twórca i dyrektor Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu oraz Światowego Centrum Słuchu w Kajetanach, Konsultant Krajowy w dziedzinie Otorynolaryngologii.
Czytaj także:
Tytuł audycji: Eureka
Prowadził: Artur Wolski
Goście: dr Zuzanna Jastrzębska-Krajewska, Michał Proszowski opowiadający o projekcie badawczym EduNav, prof. Henryk Skarżyński (Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu oraz Światowego Centrum Słuchu w Kajetanach)
Data emisji: 21.03.2024 r.
Godzina emisji: 19.30
ans