CSR to nie marketing
Jak podkreśla prof. Piotr Wachowiak, społecznej odpowiedzialności biznesu nie można mylić z marketingiem czy promocją. - To jest coś więcej niż marketing, to coś więcej niż promocja. Sołeczna odpowiedzialność biznesu to przede wszystkim działanie zgodne z wartościami, zgodne z prawem, działanie na rzecz społeczeństwa, środowiska. Działanie nie tylko nastawione na zysk, ale także na pewne korzyści dla pracowników, społeczeństwa czy lokalnej społeczności - wyjaśnia gość Jedynki.
- Na przestrzeni ostatnich 20 lat zmieniło się podejście do społecznej odpowiedzialności biznesu. Kiedyś była ona kojarzona tylko i wyłącznie z promocją, z działaniami promocyjnymi firmy, tworzono pierwsze raporty społeczne. (...) Teraz zmieniliśmy podejście do raportowania. To nie ma być laurka, tylko przestawienie rzeczywistości, a więc mocnych i słabych stron - dodaje.
Większa świadomość wśród managerów
Rozmówca Jakuba Domoradzkiego zwraca uwagę, że wzrasta świadomość wśród menadżerów, jeśli chodzi o społeczną odpowiedzialność biznesu. - Coraz bardziej sobie uświadamiają, że jest ona bardzo istotna, ponieważ coraz większą wagę do tego przywiązują właściciele, klienci i potencjalni inwestorzy. Wymusza to więc, żeby przedsiębiorstwa zachowywały się w sposób społecznie odpowiedzialny i żeby podejmowały określone działania - tłumaczy profesor.
Czy uczelnie kreują liderów?
- Uczelnie nie kreują, a kształtują. Kształtuje, to znaczy, że wyposaża w pewną wiedzę, ale i umiejętności i kształtuje postawę. Natomiast wiedza jest zmienna, zmienia się w czasie. Najważniejsze jest, żebyśmy umieli poszukiwać tej wiedzy, analizować informacje, oceniać, czy te informacje są wiarygodne i czy nie formułować wniosków na podstawie tych posiadanych informacji - mówi prof. Piotr Wachowiak. - Bardzo ważna jest także umiejętność komunikacji, negocjacji, umiejętność pracy w zespołach. Ten cel, do którego my dążymy, do którego dąży każda organizacja, jest bardzo ważny, ale jeszcze ważniejsza jest droga, po której idziemy, żeby ten cel zrealizować. Bardzo ważne jest, żebyśmy na tej drodze np. jako menadżerowie nie zostali sami - wyjaśnia.
Ponadto w audycji:
Ten bohaterski zryw, będący częścią powstania kościuszkowskiego, rozpoczął się 230 lat temu: 17 kwietnia 1794 r. Symbolem walk o wyzwolenie polskiej stolicy spod rosyjskiej okupacji był szewc i radny miejski – Jan Kiliński, uważany za jednego z pierwszych bohaterów narodowych wywodzących się spoza szlachty.
W dniach 17 i 18 kwietnia 1794 w czasie insurekcji warszawskiej Jan Kiliński stanął na czele ludu. Kiedy drugiego dnia walk resztki armii rosyjskiej broniły się na ul. Miodowej, pospólstwo warszawskie pod dowództwem Kilińskiego zdobyło rosyjską ambasadę. Z piwnic budynku wypuszczono polskich więźniów politycznych.
Gościem "Eureki" był dr Jacek Konik, kierownik Działu Badawczo-Historycznego Muzeum Niepodległości.
Zobacz też:
Tytuł audycji: Eureka
Prowadził: Jakub Domoradzki
Goście: prof. Piotr Wachowiak (rektor SGH), dr Jacek Konik, kierownik Działu Badawczo-Historycznego Muzeum Niepodległości
Data emisji: 17.04.2024 r.
Godzina emisji: 19.30
ans/wmkor