Czy należy zabronić sprzedaży e-papierosów? Dr Sutkowski: musimy edukować i pokazywać, jakie są skutki

Data publikacji: 09.05.2024 16:20
Ostatnia aktualizacja: 09.05.2024 21:28
Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
Czy należy zabronić sprzedaży e-papierosów?
Czy należy zabronić sprzedaży e-papierosów?, Autor - goodluz/shuutestock
W Polsce w ostatnich latach bardzo wzrasta sprzedaż jednorazowych e-papierosów. W 2022 r. sprzedano 32 mln sztuk, a w 2023 r. już ponad 100 mln sztuk. Sięgają po nie coraz młodsze osoby. Czy należy zabronić sprzedaży e-papierosów? 
  • Ministerstwo Zdrowia zapowiada, że dobiegają końca prace nad ustawą zakazującą sprzedaży jednorazowych e-papierosów. 
  • W Polsce w ostatnich latach bardzo wzrasta sprzedaż "jednorazówek". W 2022 r. sprzedano 32 mln sztuk, a w 2023 r. już ponad 100 mln sztuk.
  • Według Światowej Organizacji Zdrowia, że co piąty sprzedawany na świecie papieros to właśnie jednorazowy e-papieros smakowy.

Najprawdopodobniej już na jesieni w Polsce wejdzie w życie całkowity zakaz sprzedaży jednorazowych e-papierosów. Popularność jednorazowych e-papierosów wynika z przekonania, że są one mniej szkodliwe od zwykłych papierosów. - Ryzyko problemów zdrowotnych związanych z e-papierosami jest oceniane jako mniejsze niż w przypadku tradycyjnych papierosów i wyrobów tytoniowych. Dlaczego to podejście się zmieniło? Bo są nowe badania, bo zmieniły się okoliczności - wyjaśnia na antenie radiowej Jedynki dr Michał Sutkowski, prezes Warszawskich Lekarzy Rodzinnych. 

Wzrasta sprzedaż "jednorazówek" 

W Polsce w ostatnich latach bardzo wzrasta sprzedaż "jednorazówek". W 2022 r. sprzedano 32 mln sztuk, a w 2023 r. już ponad 100 mln sztuk. Według Światowej Organizacji Zdrowia, że co piąty sprzedawany na świecie papieros to właśnie jednorazowy e-papieros smakowy.

Z raportu Centrum Monitorowania Rynku wynika, że wartość rynku "jednorazówek" w Polsce to 2 mld zł. Natomiast z badania CBOS wynika, że przed 18. rokiem życia co czwarta osoba deklaruje używanie elektronicznych papierosów i alternatywnych wyrobów. 

- Dostęp do "jednorazówek" jest bardzo prosty i jest w każdym miejscu. 40 proc. reklam dotyczących e-papierosów jest dedykowana tylko osobom młodym. Praktycznie każda młoda osoba powyżej 12-14 roku życia w mediach społecznościowych, w internecie, spotyka się z reklamą e-papierosów - podkreśla dr Sutkowski. 

e-papierosy e-papierosy

Podnosić ceny czy zmniejszać atrakcyjność? 

Polska nie jest jedynym krajem, który pracuje nad ograniczeniem produkcji e-papierosów, a także zmniejszeniem ich atrakcyjności. Np. Holandia zakazała sprzedaży wszystkich smakowych wkładów, a w przyszłości ma sprawić, żeby e-papieros przestał być atrakcyjny dla młodych ludzi. Czy jest to dobra metoda? 

- Mamy mnóstwo różnego rodzaju propozycji na świecie. Takie metody, że zakazujemy wszystko, nie do końca się sprawdzają - stwierdza gość Jedynki. - U nas brakuje publicznej dyskusji, brakuje eksperckiego głosu. (...) My tworzymy takie prawo martwe, nie rozmawiamy na tematy, na które powinniśmy rozmawiać, bo powinniśmy zacząć od konkretów, od tego, co te papierosy robią - zaznacza lekarz. 

- Musimy edukować i pokazywać, jakie są skutki. To jest najlepsza metoda i myślę, że to jest ten kierunek, który powinien być obowiązujący - dodaje ekspert. 


POSŁUCHAJ

31:00

Czy należy zabronić sprzedaży e-papierosów? (Tylko szczerze/Jedynka)

 

Ponadto w audycji: 

  • Czy można grillować na własnym balkonie? Naszym gościem była Ewa Wojtowicz, psycholog.

POSŁUCHAJ

34:11

Czy można grillować na własnym balkonie? (Tylko szczerze/Jedynka)

 

Zobacz też:

Tytuł audycji: Tylko szczerze

Goście: dr Michał Sutkowski (prezes Warszawskich Lekarzy Rodzinnych - Kolegium Lekarzy Rodzinnych w Polsce), Ewa Wojtowicz (psycholog)

Data emisji: 9.05.2024 r.

Godzina emisji: 13.00-15.00 

ans/wmkor

cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.