Ekspertka krytycznie o egzaminie ósmoklasisty. "Niewiele mówi młodemu człowiekowi"

Data publikacji: 14.05.2024 13:23
Ostatnia aktualizacja: 14.05.2024 14:20
Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
Powinniśmy się zastanowić nad alternatywnymi metodami wprowadzania nauczycieli, edukatorów, liderów edukacyjnych do polskich szkół - mówiła Katarzyna Nabrdalik, prezeska fundacji Teach for Poland
Powinniśmy się zastanowić nad alternatywnymi metodami wprowadzania nauczycieli, edukatorów, liderów edukacyjnych do polskich szkół - mówiła Katarzyna Nabrdalik, prezeska fundacji Teach for Poland, Autor - Syda Productions/Shutterstock
- Potrzeba alternatywnych metod wprowadzania nauczycieli, edukatorów, liderów edukacyjnych do polskich szkół. Ich rola jest trochę inna, niż dostarczanie podstawy programowej - to rola towarzysza, mentora, przewodnika - mówiła w Programie 1 Polskiego Radia Katarzyna Nabrdalik, prezeska fundacji Teach for Poland.

We wtorek rozpoczęły się egzaminy ósmoklasisty. To trzy testy - z języka polskiego, matematyki i angielskiego - które będą odbywać się przez trzy kolejne dni. Testów nie da się nie zdać, ale ich wynik wpływa na szanse dostania się do wymarzonej szkoły średniej. W Programie 1 Polskiego Radia mówiła o tym Katarzyna Nabrdalik, prezeska fundacji Teach for Poland.

Egzamin ósmoklasisty. "Niewiele mówi młodym ludziom o ich miejscu na ścieżce rozwoju"

Rozmówczyni Polskiego Radia zwróciła uwagę na to, że egzamin ósmoklasisty nie jest wcale najlepszym narzędziem, mogącym dać uczniom "informację zwrotną" na temat ich sytuacji edukacyjnej. Głównym problemem jest to, że uczeń nie wie, gdzie popełnił błąd, co zrobił dobrze i jak może się poprawić. Dostaje tylko punkty, procenty i nic więcej.

- To niewiele mówi młodemu człowiekowi, gdzie jest na ścieżce swojego rozwoju - podkreśliła.

Katarzyna Nabdralik zwracała także uwagę na problem polskiej szkoły, związany z niedoborem nauczycieli, z kryzysem demograficznym, a także ze zmianą pokoleniową. Czego od szkoły oczekuje "pokolenie Z"? Co to pokolenie może szkole dać? Mowa o ludziach młodych - urodzonych mniej więcej na przestrzeni lat 1996-2012, czyli mających dziś lat 12-28.

Jak zachęcić młodych do pracy w szkole?

- Zawód nauczyciela ma naprawdę wiele do zaoferowania. Narracja, że są tam niskie zarobki, niski prestiż i długa droga awansu zawodowego - to są rzeczy, które my wszyscy wiemy. To jest napisane w wielu miejscach, powiedziane przez wielu ekspertów. Ale tego, czego potrzebują "zetki", to rozpoczęcie dyskusji o wartości, mówienie językiem korzyści o tym zawodzie - oceniła szefowa fundacji Teach for Poland.

- Aby zachęcić młodych ludzi do bycia nauczycielami, powinniśmy się zastanowić nad alternatywnymi metodami wprowadzania nauczycieli, edukatorów, liderów edukacyjnych do polskich szkół. Ich rola jest trochę inna, niż dostarczanie podstawy programowej - to rola towarzysza, mentora, takiego przewodnika, a nie kogoś kto przekazuje wiedzę. Bo wiemy, że to nie jest w dzisiejszych czasach jedyna rola nauczyciela - podkreśliła.

Czytaj również:

POSŁUCHAJ

09:20

Katarzyna Nabrdalik, prezeska fundacji Teach for Poland: powinniśmy się zastanowić nad alternatywnymi metodami wprowadzania nauczycieli, edukatorów, liderów edukacyjnych do polskich szkół ("W samo południe" / Jedynka)

* * *

Audycja: "W samo południe"
Prowadzi: Krzysztof Grzesiowski
Gość: Katarzyna Nabrdalik (prezeska fundacji Teach for Poland)
Data emisji: 14.05.2024
Godzina emisji: 12.18

jmo

Muzyczna Jedynka
Muzyczna Jedynka
cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.