W polskich zbiorach znajdują się trzy wysokiej klasy przedstawienia królowej Anny Jagiellonki o podobnej kompozycji oraz dwa określane jako kopie.
Najlepiej zachowany wizerunek, uważany za pierwowzór replik, przechowywany jest w Zamku Królewskim na Wawelu. Dwie inne wersje pochodzą z kolekcji muzeów warszawskich: Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie oraz Muzeum Narodowego.
W zbiorach Zamku Królewskiego w Warszawie znajduje się przedstawienie monarchini uznawane za kopię wersji wilanowskiej. Obraz przedstawiający królową posiada także katedra wawelska - bazylika archikatedralna św. Stanisława i św. Wacława.
Czytaj także:
Tajemnice portretów królowej Anny Jagiellonki
W audycji "Eureka" gościliśmy Annę Guzowską, kuratorkę interdyscyplinarnego projektu, którego celem było kompleksowe "przebadanie" portretów Anny Jagiellonki.
Dzieła przypisuje się znakomitemu malarzowi Marcinowi Koberowi i/lub jego warsztatowi. Czy badania potwierdziły przypuszczenia? - Żaden z obrazów nie jest obrazem sygnowanym, żaden z nich nie ma pełnej dokumentacji archiwalnej - zwróciła uwagę gościni radiowej Jedynki.
- W trakcie badań stwierdziliśmy, że obraz wawelski, który jest najpiękniejszy, być może był malowany jako pierwszy, ale malowany był z wielkim prawdopodobieństwem - to jest hipoteza, którą jeszcze musimy potwierdzić - przez innego malarza - wskazała Guzowska.
- Z pozostałych czterech obrazów trzy udało się zakwalifikować do jednego warsztatu. Bardzo prawdopodobne jest, że dwa z nich mógł malować sam mistrz - powiedziała rozmówczyni Katarzyny Jankowskiej. - Przed nami wiele pracy, wiele badań do zrealizowania - podkreśliła.
Warto zauważyć, że w zbiorach Muzeum Historyczno-Misyjnego Zgromadzenia Księży Misjonarzy w Krakowie znajduje się obraz Stefana Batorego sygnowany przez Kobera. - Udało się nam pozyskać ten portret do badań porównawczych. Jest on dla nas szczególnie ważny - zaznaczyła Guzowska.
Więcej dowiedzieć się można z wystawy "KRÓL OWA Anna Jagiellonka", którą można oglądać w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.
Poza tym w audycji:
Podziemne labirynty geologicznej spuścizny kopalni soli w Wieliczce
Historia ługownictwa na ziemiach polskich sięga średniowiecza. Obecnie trwają badania geologiczne dawnych terenów pozyskiwania soli metodą ługowniczą, czyli z użyciem wody do wypłukania niezdatnych składników. Tworzone są mapy, zabezpieczane komory i wyrobiska, analizowane kolejne warstwy podłoża geologicznego.
Gość: Rafał Zadak, kierownik Działu Geologicznego, Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka.
Ptaszarnie, królikarnie, pasieki i stajenki były wpisane w krajobrazy rezydencjonalnych posiadłości. Budowano specjalne pawilony, wyspy przeznaczone dla zwierząt domowych, a także dzikich, przybywających z terenów leśnych. Jednocześnie obecność zwierząt zaznaczono poprzez rzeźby i monumenty nierzadko upamiętniające ich przeszłą obecność. W XIX wieku powstają ogrody zoologiczne, obiekty przeznaczone dla szerokiej publiczności, funkcjonujące obok prywatnych, elitarnych zwierzyńców.
Gość: dr Anna Majdecka-Strzeżek, architekt krajobrazu.
Tytuł audycji: Eureka
Prowadziła: Katarzyna Jankowska
Goście: dr Anna Majdecka-Strzeżek (architekt krajobrazu), dr Anna Guzowska (Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie), Rafał Zadak (kierownik Działu Geologicznego, Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka)
Data emisji: 29.01.2025 r.
Godzina emisji: 19.00-20.00
kk/kor
Tajemnice portretów królowej Anny Jagiellonki. Zaskakujące ustalenia ekspertów - Jedynka - polskieradio.pl