Dr Danuta Al-Khamisy zwraca uwagę, że każda z dysfunkcji - dysgrafia, dysortografia, dysleksja i dyskalkulia - może występować u dziecka oddzielnie. - Z reguły tak się dzieje - mówi.
Czym różnią się te dysfunkcje?
- Dysgrafia jest zaburzeniem neurorozwojowym, którego symptomem jest pisanie odbiegające od normy, czyli jak dziecko wychodzi poza linię, litery nie są proporcjonalne, są zakrzywione, czy zacieśnia litery między sobą. Jest to spowodowane zaburzeniami motorycznymi - wyjaśnia dr Danuta Al-Khamisy.
Czym jest dysortografia? - Dziecko, mimo że zna zasady pisania ortografii, to i tak robi błędy. Przyczyną jest pewna percepcja wzrokowa i słuchowa. Jeżeli nauczyciele wyraźnie wymawialiby niektóre wyrazy […], to dziecko przynajmniej na początku osłuchałoby się z nimi - tłumaczy ekspertka.
- Jeżeli chodzi o dysleksję, to są tu dwa stanowiska. Szersze powiada, że dysleksja to trudności w czytaniu i pisaniu. Węższe, bardziej zgodne ze współczesną psychologią, wskazuje, że dysleksja to trudności w czytaniu i nie muszą jej towarzyszyć trudności w pisaniu - dodaje.
Z kolei dyskalkulia to dysfunkcja, która polega na trudnościach w liczeniu i matematyce.
Co robić, kiedy pojawiają się pierwsze symptomy dysfunkcji?
Pierwsze symptomy z ryzykiem dysleksji mogą pojawić się jeszcze przed pójściem dziecka do zerówki czy szkoły podstawowej. - To już widać nawet u dziecka zaczynającego chodzić, kiedy jeszcze nie raczkuje czy nie słucha zbyt chętnie, jak ktoś czyta. Tak samo trudno jest mu zapinać guziczki czy nauczyć się wiązać sznurowadła - twierdzi dr Danuta Al-Khamisy.
Po przeprowadzeniu badań specjaliści orzekają ryzyko dysleksji. - Jeżeli widzimy pewne trudności, to stosujemy ćwiczenia, które szybko mogą pomóc. Te dojrzewające funkcje percepcyjne, wzrokowe i motoryczne wyrównają się - mówi pani pedagog.
Często zdarza się, że pierwsze sygnały daje rodzicom nauczyciel. - Wtedy trzeba pójść za tym śladem i szybko wejść w bliską współpracę z nauczycielem. Nauczyciel na zajęciach stanowi pierwszą pomoc - słyszymy.
Zobacz także:
Tytuł audycji: Cztery pory roku
Prowadziła: Sława Bieńczycka
Gość: dr Danuta Al-Khamisy (pedagog, ekspertka w dziedzinie edukacji przedszkolnej oraz edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi)
Data emisji: 11.02.2025
Godzina emisji: 9.38
DS/kor