Trudności w nauce czytania, pisania i liczenia. Jak rodzice mogą pomóc dziecku?

Data publikacji: 11.02.2025 12:00
Ostatnia aktualizacja: 11.02.2025 12:19
Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
Jak pomóc dziecku, jeśli ma trudności z nauką?
Jak pomóc dziecku, jeśli ma trudności z nauką?, Autor - Irina Wilhauk/shutterstock
Niektórzy twierdzą, że trudności u dziecka związane z nauką czytania, pisania lub liczenia wynikają po prostu z lenistwa. Często jednak takie opinie są krzywdzące. W jaki sposób rozpoznać pierwsze symptomy dysgrafii, dysortografii, dysleksji i dyskalkulii u najmłodszych? Podpowiada w Jedynce dr Danuta Al-Khamisy, pedagog, ekspertka w dziedzinie edukacji przedszkolnej oraz edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Dr Danuta Al-Khamisy zwraca uwagę, że każda z dysfunkcji - dysgrafia, dysortografia, dysleksja i dyskalkulia - może występować u dziecka oddzielnie. - Z reguły tak się dzieje - mówi.


POSŁUCHAJ

10:21

Trudności w nauce czytania, pisania i liczenia. Jak rodzice mogą pomóc dziecku? (Jedynka/Cztery pory roku)

 

Czym różnią się te dysfunkcje?

- Dysgrafia jest zaburzeniem neurorozwojowym, którego symptomem jest pisanie odbiegające od normy, czyli jak dziecko wychodzi poza linię, litery nie są proporcjonalne, są zakrzywione, czy zacieśnia litery między sobą. Jest to spowodowane zaburzeniami motorycznymi - wyjaśnia dr Danuta Al-Khamisy.

Czym jest dysortografia? - Dziecko, mimo że zna zasady pisania ortografii, to i tak robi błędy. Przyczyną jest pewna percepcja wzrokowa i słuchowa. Jeżeli nauczyciele wyraźnie wymawialiby niektóre wyrazy […], to dziecko przynajmniej na początku osłuchałoby się z nimi - tłumaczy ekspertka.

Jeżeli chodzi o dysleksję, to są tu dwa stanowiska. Szersze powiada, że dysleksja to trudności w czytaniu i pisaniu. Węższe, bardziej zgodne ze współczesną psychologią, wskazuje, że dysleksja to trudności w czytaniu i nie muszą jej towarzyszyć trudności w pisaniu - dodaje.

Z kolei dyskalkulia to dysfunkcja, która polega na trudnościach w liczeniu i matematyce.

Co robić, kiedy pojawiają się pierwsze symptomy dysfunkcji?

Pierwsze symptomy z ryzykiem dysleksji mogą pojawić się jeszcze przed pójściem dziecka do zerówki czy szkoły podstawowej. - To już widać nawet u dziecka zaczynającego chodzić, kiedy jeszcze nie raczkuje czy nie słucha zbyt chętnie, jak ktoś czyta. Tak samo trudno jest mu zapinać guziczki czy nauczyć się wiązać sznurowadła - twierdzi dr Danuta Al-Khamisy.

Po przeprowadzeniu badań specjaliści orzekają ryzyko dysleksji. - Jeżeli widzimy pewne trudności, to stosujemy ćwiczenia, które szybko mogą pomóc. Te dojrzewające funkcje percepcyjne, wzrokowe i motoryczne wyrównają się - mówi pani pedagog.

Często zdarza się, że pierwsze sygnały daje rodzicom nauczyciel. - Wtedy trzeba pójść za tym śladem i szybko wejść w bliską współpracę z nauczycielem. Nauczyciel na zajęciach stanowi pierwszą pomoc - słyszymy.

Zobacz także:

Tytuł audycji: Cztery pory roku 

Prowadziła: Sława Bieńczycka

Gość: dr Danuta Al-Khamisy (pedagog, ekspertka w dziedzinie edukacji przedszkolnej oraz edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi)

Data emisji: 11.02.2025 

Godzina emisji: 9.38

DS/kor

Więcej Świata
Więcej Świata
cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.