Aplikację Animal Helper można pobrać za pośrednictwem App Store lub Google Store. - Wystarczy kliknąć kilkakrotnie na telefonie i dzięki temu będziemy mogli kontaktować się z operatorami Animal Helper poprzez aplikację, formularz czy kontakt telefoniczny - mówi Paweł Gebert, pomysłodawca aplikacji, inspektor ds. ochrony zwierząt w OTOZ Animals, biegły sądowy z zakresu ochrony i dobrostanu zwierząt.
- Obecnie funkcjonujemy w dziewięciu województwach. Mamy nadzieję, że do końca tego miesiąca będzie ich już dziesięć - dodaje gość Jedynki.
Obecnie programem objęte są województwa: pomorskie, zachodniopomorskie, warmińsko-mazurskie, wielkopolskie, opolskie, lubuskie, mazowieckie, śląskie i łódzkie.
Jak działa aplikacja?
Operator powiadamia odpowiednie służby w regionie. - Co gmina, to procedury wewnętrzne często są odmienne. Operatorzy Animal Helper muszą wiedzieć, gdzie szukać odpowiedniej służby do odpowiedniego przypadku i gatunku zwierzęcia - wyjaśnia Paweł Gebert.
O pomoc proszone są takie jednostki, jak: policja, straż miejska, samorządy, schroniska, inspekcja weterynaryjna, inspekcja ochrony środowiska, powiatowe centrum kryzysowe czy organizacje pozarządowe.
11 tysięcy zgłoszeń do Animal Helper
Animal Helper działa już ponad rok i do tej pory operatorzy przyjęli 11 tysięcy zgłoszeń dotyczących niehumanitarnego traktowania zwierząt czy przypadków, kiedy zwierzętom po prostu dzieje się krzywda.
- Im większe miasto, tym ten system działa lepiej. Przy straży miejskiej są nawet dodatkowe wydziały tzw. ekopatroli, które interweniują w przypadku zwierząt. Są to jednostki tworzone przez miasto, odpowiednio do tego przeszkolone. W dużych miastach znajdują się także całodobowe lecznice weterynaryjne. Dlatego też jest tam po prostu prościej - mówi Paweł Gebert.
Gość Jedynki dodaje: - Natomiast w przypadku mniejszych miejscowości wiejskich, pomimo że ustawa o ochronie zwierząt obliguje samorządy terytorialne do udzielania pomocy całodobowej weterynaryjnej, to niestety wciąż bardzo często zdarza się, że trudno skontaktować się z lekarzem całodobowym lub też z dyżurnym. To też niestety musi regularnie skutkować z naszej strony przygotowywaniem skarg czy niekiedy zawiadomień o niedopełnieniu obowiązków służbowych przez funkcjonariuszy.
Zobacz także:
Tytuł audycji: Cztery pory roku
Prowadził: Roman Czejarek
Gość: Paweł Gebert (pomysłodawca aplikacji, inspektor ds. ochrony zwierząt w OTOZ Animals, biegły sądowy z zakresu ochrony i dobrostanu zwierząt)
Data emisji: 6.03.2025
Godzina emisji: 11.14
DS/kor