Prawa konsumenckie w praktyce. Jak nie dać się oszukać?

Data publikacji: 17.03.2025 12:55
Ostatnia aktualizacja: 17.03.2025 13:06
Ten tekst przeczytasz w 1 minutę
Jak walczyć o swoje prawa konsumenckie?
Jak walczyć o swoje prawa konsumenckie?, Autor - fizkes/Shutterstock
Każdy z nas, robiąc zakupy w sieci lub w tradycyjny sposób, powinien czuć się bezpiecznie. Prawa konsumenckie wciąż jednak nie są powszechnie znane. Jak reklamować zakupiony towar? Czy każdy sklep ma obowiązek przyjęcia zwrotu? M.in. na te pytania odpowiadali w Jedynce eksperci. 

Jak poprawnie złożyć reklamację?

Sprzedawca odpowiada za towar przez dwa lata od daty jego zakupu. By dochodzić swoich praw, konsument musi dysponować dowodem zakupu, a tym najprostszym jest oczywiście paragon. - Bierzecie Państwo dany produkt i idziecie do sprzedawcy, gdzie piszecie reklamację. Sprzedawca ma 14 dni na odpowiedź - tłumaczy gość Programu 1 Polskiego Radia. Jeśli sprzedawca nie odpowie przez dwa tygodnie, uznaje się, że w ten sposób przyznał się do błędu. 


POSŁUCHAJ

10:58

Prawa konsumenckie w praktyce. Jak nie dać się oszukać? (Cztery pory roku/Jedynka)

 

Kiedy możemy dokonać zwrotu?

Inną ważną kwestią jest zwrot towaru. Okazuje się, że wbrew powszechnemu przekonaniu nie w każdym sklepie możemy z tego prawa skorzystać. - W przypadku sklepu stacjonarnego zależy to od dobrej woli sprzedawcy. Szczegóły mogą być określone w regulaminach. Już w chwili zakupu powinniśmy zorientować się, czy będziemy mogli z takiego prawa skorzystać - precyzuje Małgorzata Cieloch. Bez żadnych problemów możemy natomiast zwrócić przedmioty zakupione przez internet (w ciągu 14 dni).

Jest jeszcze jeden ważny wyjątek. Zwrotu możemy dokonać również w sytuacji, w której zakupy robimy poza lokalem przedsiębiorstwa. - Jeśli ktoś nas zaprasza na pokaz, jeśli jesteśmy na wycieczce lub gdy ktoś przychodzi do nas do domu. Wtedy często zawieramy umowę, ulegając chwilowym słabościom - precyzuje rozmówczyni Sławy Bieńczyckiej. 

---

Na więcej pytań, w ramach eksperckiego dyżuru, nasi goście odpowiadali słuchaczom Programu 1 Polskiego Radia. 

Tytuł audycji: Cztery pory roku

Prowadziła: Sława Bieńczycka

Gość: Małgorzata Cieloch (rzeczniczka prasowa UOKiK), Wojciech Szczerba (koordynator Zespołu Prawników Europejskiego Centrum Konsumenckiego Polska)

Data emisji: 17.03.2025 r.

Godzina emisji: 10.39

mg/kor

Muzyczna Jedynka
Muzyczna Jedynka
cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.