Jak poprawnie złożyć reklamację?
Sprzedawca odpowiada za towar przez dwa lata od daty jego zakupu. By dochodzić swoich praw, konsument musi dysponować dowodem zakupu, a tym najprostszym jest oczywiście paragon. - Bierzecie Państwo dany produkt i idziecie do sprzedawcy, gdzie piszecie reklamację. Sprzedawca ma 14 dni na odpowiedź - tłumaczy gość Programu 1 Polskiego Radia. Jeśli sprzedawca nie odpowie przez dwa tygodnie, uznaje się, że w ten sposób przyznał się do błędu.
Kiedy możemy dokonać zwrotu?
Inną ważną kwestią jest zwrot towaru. Okazuje się, że wbrew powszechnemu przekonaniu nie w każdym sklepie możemy z tego prawa skorzystać. - W przypadku sklepu stacjonarnego zależy to od dobrej woli sprzedawcy. Szczegóły mogą być określone w regulaminach. Już w chwili zakupu powinniśmy zorientować się, czy będziemy mogli z takiego prawa skorzystać - precyzuje Małgorzata Cieloch. Bez żadnych problemów możemy natomiast zwrócić przedmioty zakupione przez internet (w ciągu 14 dni).
Jest jeszcze jeden ważny wyjątek. Zwrotu możemy dokonać również w sytuacji, w której zakupy robimy poza lokalem przedsiębiorstwa. - Jeśli ktoś nas zaprasza na pokaz, jeśli jesteśmy na wycieczce lub gdy ktoś przychodzi do nas do domu. Wtedy często zawieramy umowę, ulegając chwilowym słabościom - precyzuje rozmówczyni Sławy Bieńczyckiej.
---
Na więcej pytań, w ramach eksperckiego dyżuru, nasi goście odpowiadali słuchaczom Programu 1 Polskiego Radia.
Tytuł audycji: Cztery pory roku
Prowadziła: Sława Bieńczycka
Gość: Małgorzata Cieloch (rzeczniczka prasowa UOKiK), Wojciech Szczerba (koordynator Zespołu Prawników Europejskiego Centrum Konsumenckiego Polska)
Data emisji: 17.03.2025 r.
Godzina emisji: 10.39
mg/kor