Czy szczęścia da się nauczyć? "Musimy je wypracować sami"

Data publikacji: 21.03.2025 13:35
Ostatnia aktualizacja: 21.03.2025 14:28
Ten tekst przeczytasz w 1 minutę
Czy młodzi ludzie odczuwają szczęście?
Czy młodzi ludzie odczuwają szczęście?, Autor - Inside Creative House/Shutterstock
Coraz więcej szkół w Niemczech wprowadza nowy przedmiot, a mianowicie lekcje szczęścia. Uczą go specjalnie przeszkoleni nauczyciele. Celem takich lekcji jest m.in. zmniejszenie rosnącego wśród dzieci stresu, presji sukcesu, nadmiernych oczekiwań ze strony rodziców. - Być może młodzież nie nazywa tego w ten sposób, ale o zadowoleniu i satysfakcji mówią bardzo często - zwraca uwagę Danuta Kozakiewicz, dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 103 w Warszawie.

Czym jest szczęście?

Gość Programu 1 Polskiego Radia zwraca uwagę, że szczęście to odczuwanie zadowolenia z tego, co nas otacza. Musimy zdawać sobie sprawę, że szczęścia nikt nam nie da. - Musimy je wypracować sami - przekonuje. Dodaje, że choć nie wszystko zawsze układa się dobrze, sama uznaje się za osobę bardzo szczęśliwą. - Pracuję nad tym, żeby porażka mnie nie załamywała. (...) Codziennie wieczorem podsumowuję dzień, szukając tego, co spotkało mnie dobrego - precyzuje. 


POSŁUCHAJ

09:28

Czy szczęścia da się nauczyć? "Musimy je wypracować sami" (Cztery pory roku/Jedynka)

 

Czy młodzi ludzie umieją się cieszyć z tego, co mają?

Danuta Kozakiewicz podkreśla, że młodzi ludzie bardzo często nie doceniają tego, co mają, i poszukują rzeczy dodatkowych. - W takim podejściu tkwi zagrożenie, że tego szczęścia nie zaznamy nigdy. Jeżeli przykładowo zdobędziemy wymarzonego laptopa, to okaże się, że nie mamy osiągniętych kolejnych progów i nadal nie odczuwamy szczęścia - zaznacza. Co ważne, by móc odczuwać szczęście, powinniśmy również nauczyć się przyjmować porażki i traktować je jako etap, a nie kres. 

Czym są lekcje szczęścia?

Coraz więcej szkół w Niemczech wprowadza lekcje szczęścia. Uczą go specjalnie przeszkoleni nauczyciele, a uczniowie realizują projekty, które mają doprowadzić ich do tego, że będą w stanie dawać sobie to szczęście. W projektach nie chodzi jednak o klasyczną podręcznikową wiedzę, ale o to, jak sobie radzimy w życiu. Czy coś takiego mogłoby sprawdzić się w Polsce? - Treści zawarte w tym przedmiocie uważam za ważne i muszą znajdować się w naszej pracy - uważa rozmówczyni Agnieszki Kunikowskiej. Jednocześnie przekonuje, że nie powinniśmy do naszego systemu przenosić konkretnych niemieckich rozwiązań, lecz stwarzać własne. Zamiast tworzyć kolejne godziny lekcyjne, warto zagospodarować te, które już istnieją. Np. godziny wychowawcze. 

Tytuł audycji: Cztery pory roku

Prowadziła: Agnieszka Kunikowska

Gość: Danuta Kozakiewicz (dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 103 w Warszawie)

Data emisji: 21.03.2025 

Godzina emisji: 9.37

mg/kor

Ekspres Jedynki
Ekspres Jedynki
cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.