Mazowieckie Kuratorium Oświaty ma nadzór pedagogiczny nad ponad 8 tys. szkół i placówek oświatowych w województwie. Ile z nich zasługuje na certyfikat przyjaznej i bezpiecznej szkoły?
- Żeby być wiarygodną, powinnam powiedzieć "większość". Ile dokładnie, nie wiadomo - przyznała Dorota Sokołowska, mazowiecka kurator oświaty. Podkreśliła, że program jest dopiero zainaugurowany i certyfikaty będą wręczane po spełnieniu warunków. Nie chciała podać żadnej liczby. - Choćbym miała się pomylić o 10, to byłaby jednak pomyłka - wyjaśniła.
Kurator zapytana o kontrowersyjny regulamin wejścia do klasy w jednej z legnickich szkół, powiedziała, że nie zaakceptowałaby go. Jednocześnie podkreśliła, że dyrekcja nie musi konsultować takich zapisów z kuratorium, bo program wychowawczy szkoły - jak sama nazwa wskazuje - jest programem wychowawczym szkoły. Nade wszystko ma na niego wpływ rada rodziców.
- Kuratorium pojawia się na tej drodze dopiero, gdy rada rodziców wspólnie z radą pedagogiczną nie są w stanie ustalić takiego dokumentu - powiedziała Dorota Sokołowska. - Jako kuratorium nie możemy narzucić programu wychowawczego szkole - dodała.
Jej zdaniem, ludzie dorośli, powinni umieć rozstrzygać takie konflikty na poziomie szkoły, a dyrektor placówki powinien umieć doprowadzić do konsensusu.
- Jeśli program jest uchwalony w taki sposób, że narusza dobra niektórych rodziców, to tutaj jest zupełnie inna droga, na pewno nie kuratoryjna - stwierdziła Sokołowska.
Kurator przyznała, że z własnego punktu widzenia - nieurzędowo - postulowałaby przyjrzenie się sposobowi kształcenia nauczycieli. Przypomniała, że już kilka lat temu - nie jako kurator - mówiła, że do zawodu nauczyciela powinna być pewnego rodzaju selekcja ze względu na predyspozycje psychiczne. - Dobry nauczyciel, który buduje autorytet i uczniowie go szanują, nie może być ani fajtłapą, ani pesymistą, ani agresorem - stwierdziła. Zasugerowała, że przyszli nauczyciele powinni przechodzić podobne testy, jak kandydaci do pracy w policji.
Kurator powiedziała, że wielu nauczycieli kształciło się w innych warunkach i umiejętnościami odbiegają od wyzwań dzisiejszej szkoły, ale są świadomi tych braków. Gdy była dyrektorką, sami prosili o szkoleniowe rady pedagogiczne albo inne formy dokształcania, które by pomagały im rozwijać umiejętności wychowawcze.
Tytuł audycji: Z kraju i ze świata
Prowadził: Marek Mądrzejewski
Gość: Dorota Sokołowska (mazowiecka kurator oświaty)
Data emisji: 11.03.2015
Godzina emisji: 12.42
fc/ag
Kurator: nauczyciele powinni przechodzić testy, jak kandydaci do policji - Jedynka - polskieradio.pl