Ponad 370 tys. ósmoklasistów zmierzyło się 15 kwietnia z egzaminem z języka polskiego. W kolejnych dniach czekają ich egzaminy z matematyki i języka obcego. W tygodniu poprzedzającym egzaminy ósmoklasistów przeprowadzono ostatnie testy na zakończenie gimnazjum. Egzaminy odbywają się mimo trwającego strajku nauczycieli. Minister edukacji Anna Zalewska powiedziała, że egzaminy ósmoklasistów ograniczyły "testomanię" i postawiły na zadania otwarte, gdzie uczeń musi wykazać się umiejętnością pisania tekstu. Jak sobie z tym radzą polscy uczniowie?
- Jest grupa uczniów, którzy radzą sobie z tym bardzo dobrze, natomiast widzimy, że jest też spora grupa, która ma kłopoty z jasnym i klarownym precyzowaniem myśli - powiedział Marcin Smolik. W jego ocenie z takimi trudnościami boryka się ok. 30 proc. uczniów, jednak "jak patrzymy na egzaminy na przestrzeni lat, widzimy, że ta grupa maleje".
- Piętą achillesową była i pozostaje kwestia precyzji języka w rozumieniu ortografii i interpunkcji - zauważył szef CKE. Podkreślił, że w nowej podstawie programowej przykłada się większą wagę do kształcenia w zakresie ortografii i interpunkcji. - Ta podstawa mówi bardzo jasno, że ortografię i interpunkcję kształcimy tak naprawdę przez wszystkie 12 lat edukacji, nie tylko w szkole podstawowej w klasach 1-6. To jest istotny element znajomości języka - powiedział gość Jedynki.
Marcin Smolik mówił też m.in. o tym, co sprawia uczniom trudność podczas sprawdzianów z matematyki, jak odbywa się sprawdzanie egzaminów i w jakim stopniu strajk wpływa na ich przebieg. Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy o edukacji polskiej młodzieży.
Audycja: W samo południe
Prowadzi: Grzegorz Jankowski
Data emisji: 15.04.2019
Godzina emisji: 12.15
fc
Z czym polscy uczniowie mają największy problem na egzaminach? - Jedynka - polskieradio.pl