Wpłaciłeś zadatek na wakacyjny wypoczynek? Możesz go nie odzyskać

Data publikacji: 07.05.2020 17:09
Ostatnia aktualizacja: 07.05.2020 17:09
Ten tekst przeczytasz w 1 minutę
Wypoczynek nad jeziorem
Wypoczynek nad jeziorem , Autor - Lars_Nissen_Photoart/ Pixabay

POSŁUCHAJ

Zadatek a rezygnacja z wyjazdu wakacyjnego? (Ekspres Jedynki)

Wiele osób jeszcze parę miesięcy temu opłaciło rezerwacje w ośrodkach wypoczynkowych i teraz obawia się, czy koronawirus ustąpi do wakacji. Co stanie się z zadatkiem, jeżeli tak nie będzie? - Chęć zrezygnowania z wyjazdu zaplanowanego w okresie wakacyjnym w obecnej sytuacji stanowi niewykonanie umowy przez klienta - odpowiada adwokat Maciej Piotrowski.

W przeciwieństwie do zaliczki, zadatek pełni funkcję odszkodowawczą i zabezpieczającą. W przypadku zgodnego rozwiązania umowy przez obie strony, nie ma problemu z jego zwrotem.

- Tak samo dzieje się w sytuacji, gdy umowa nie została wykonana z powodu okoliczności, za które żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności, a względnie odpowiedzialność obciąża obie strony. W takim przypadku zwrotu zadatku można żądać bez konieczności odstąpienia od umowy. Taka okoliczność braku odpowiedzialności stron w niewykonaniu umowy, była podstawą żądania przez konsumentów zwrotu wpłaconego zadatku od właścicieli hoteli i pensjonatów z uwagi na siłę wyższą w postaci epidemii koronawirusa - tłumaczy Maciej Piotrowski, adwokat i wykładowca Uniwersytetu Warszawskiego.

Wspomniana usługa nie mogła zostać zrealizowana przez obie strony ze względu na ograniczenia wprowadzone przez władze państwowe.

Tylko dobra wola właściciela

- Inną sytuacją jest rezygnacja z zarezerwowanego pokoju z przyczyn leżących po stronie konsumenta. Przykładowo z powodu strachu, niechęci do wyjazdu czy zmiany planów już po ustaniu ograniczeń związanych z pandemią, rozpoczęciu odmrażania gospodarki i powrotu do tzw. normalności, co ma miejsce od 4 maja - mówi Maciej Piotrowski.

W przypadku rezygnacji klienta z przyjazdu, właściciel obiektu może zachować otrzymany zadatek. Taka reguła obowiązuje, jeżeli strony nie zastrzegły w umowie innego rozwiązania. Warto wówczas zapytać właściciela pensjonatu o możliwość przełożenia rezerwacji na inny termin lub zwrot zadatku w postaci vouchera. Niemniej zgoda właściciela na takie rozwiązanie, będzie tylko jego dobrą wolą.

Tytuł audycji: Ekspres Jedynki

Gość: Maciej Piotrowski (adwokat, wykładowca na Uniwersytecie Warszawskim)

Data emisji: 7.05.2020 

Godzina emisji: 15.45

DS

cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.