Jak reagować na niechciane telefoniczne oferty?

Data publikacji: 18.11.2021 14:50
Ostatnia aktualizacja: 18.11.2021 16:09
Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
Co robić, jeżeli wydzwaniają do nas, w celach marketingowych, firmy, którym nigdy nie podawaliśmy swoich danych, a one tymi danymi operują? Gdzie zgłaszać, jeżeli mimo informacji, że nie jesteśmy zainteresowani kontaktem z firmą, cały czas odbieramy od tej firmy telefony?
Co robić, jeżeli wydzwaniają do nas, w celach marketingowych, firmy, którym nigdy nie podawaliśmy swoich danych, a one tymi danymi operują? Gdzie zgłaszać, jeżeli mimo informacji, że nie jesteśmy zainteresowani kontaktem z firmą, cały czas odbieramy od tej firmy telefony?, Autor - ronstik/shutterstock.com
Bywa, że ktoś odbiera telefon i okazuje się, że po drugiej stronie jest telemarketer próbujący skłonić do zakupu jakiegoś przedmiotu lub usługi. Zachodzimy w głowę, skąd ma on nasz numer telefonu, gdyż osoby, których dane są przetwarzane, mają prawo żądać ich usunięcia. I często korzystają z tego prawa.

bezrobocie praca dane shutterstock 1200.jpg
Dane osobowe - złoto ery internetu, które rozdajemy zbyt pochopnie

Jeżeli zażądał ktoś usunięcia danych osobowych albo nie wyraził wcześniej zgody na otrzymywanie połączeń marketingowych, to oznacza, że firma, której pracownik telefonuje, narusza prawo. - Nie tylko przepisy o ochronie danych osobowych, ale również Prawo Telekomunikacyjne, co może zakończyć się nałożeniem kary przez prezesa Urzędu Telekomunikacji Elektronicznej (UTE) i to całkiem znacznej - uprzedza Monika Krasińska z UODO.


POSŁUCHAJ

09:20

Co robić, kiedy dostajemy niechciane telefoniczne oferty marketingowe (Cztery pory roku/Jedynka)

 

shutterstock_wakacyjna miłość foto 1200.jpg
Wakacyjna miłość a RODO. Co ze zdjęciami umieszczonymi w internecie?

Gość Programu 1 Polskiego Radia wyjaśnia, że często dane osobowe są przekazywane przez jedną firmę innym firmom. I nawet jeśli tej pierwszej zezwoliliśmy na ich wykorzystanie w celach marketingowych, to nie znaczy, że udzieliliśmy takiej zgody innym firmom. Chyba że zgoda taka została udzielona. - Zanim wyrazimy zgodę na udostępnianie innym podmiotom, musimy się zastanowić, czy nam się to po prostu opłaca - mówi.

Zaznacza, że dane osobowe mogą być pozyskiwane z różnych źródeł, więc niekoniecznie może je rozpowszechniać firma, której udzieliliśmy zgody na wykorzystanie danych do realizacji jakiejś usługi. Na swoim przykładzie opowiada, jak zachowuje się, kiedy odbiera telefon od telemarketera. - Zawsze zadaję pytanie "skąd państwo mają mój numer telefonu?" - mówi. Jeżeli po takim pytaniu rozmówca rozłącza się, wie, że działa on bezprawnie, nielegalnie. Słucha też, jak przedstawia się telefonujący, bo wtedy nawet jako zwykły konsument może zasygnalizować naruszenie prawa. Najlepiej zanotować numer takiego telefonu i zgłosić to policji.

RODO gwarantuje osobom, których dane są przetwarzane, szereg rozmaitych praw, m.in. prawo do bycia zapomnianym. - Jeżeli dane nie są usuwane, to oznacza, że firma działa niezgodnie z prawem - mówi Monika Krasińska. W takiej sytuacji można złożyć skargę do Urzędu Ochrony Danych Osobowych na nielegalne przetwarzanie danych osobowych mimo zgłoszenia sprzeciwu. Można zasygnalizować naruszenie Prawa Telekomunikacyjnego UTE, który zajmie się zgłoszeniem z urzędu. Można też zgłosić naruszenie praw konsumenckich do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który też ma możliwość zajęcia się firmą.

Czytaj także:

Tytuł audycji: Cztery pory roku 

Gość: Monika Krasińska (dyrektor Departamentu Orzecznictwa i Legislacji Urząd Ochrony Danych Osobowych)

Data emisji: 18.11.2021 r. 

Godzina emisji: 9.38

ag


cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.