List polecony z urzędu na mailu. Od kiedy będą obowiązywać e-doręczenia?

Data publikacji: 20.11.2024 17:27
Ostatnia aktualizacja: 20.11.2024 18:17
Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
Listy od ZUSu, Urzędu Skarbowego czy Policji teraz będą przychodzić także elektronicznie.
Listy od ZUSu, Urzędu Skarbowego czy Policji teraz będą przychodzić także elektronicznie., Autor - Shutterstock
Listy od ZUS, Urzędu Skarbowego czy Policji będą teraz przychodzić także elektronicznie. Ministerstwo Cyfryzacji zapowiedziało, że od nowego roku uruchomi usługę e-doręczenia. 

E-doręczenia to nowy system, który ma pozwolić obywatelom prowadzić korespondencję elektroniczną z większością urzędów, a także firm czy zawodów zaufania publicznego. 

Jak powiedział Dariusz Sztanderski, wiceminister cyfryzacji, to nowa, wygodna i elastyczna forma komunikacji z urzędem. Aby z niej skorzystać, będzie trzeba założyć specjalny adres i skrzynkę doręczeń. - Aby wysyłać i odebrać korespondencję urzędową, wystarczy to założyć w systemie e-doręczeń. Całość trwa pięć minut i dzięki temu będziemy mieli dostęp do skrzynki, która jest intuicyjna, i z której jest łatwo wysyłać i odbierać korespondencję. W tej chwili Sejm rozpatruje projekt ustawy, który usprawni wdrożenie e-doręczeń w naszych urzędach, m.in. łącząc dwie funkcje: ePUAP oraz nową funkcję e-doręczeń - wyjaśnił gość Jedynki. 


POSŁUCHAJ

03:27

List polecony z urzędu na mailu. Od kiedy będą obowiązywać e-doręczenia? (Po pierwsze ekonomia/Jedynka)

 

Urzędy i instytucje mają pracować sprawniej 

Nowy system ma być wygodny nie tylko dla obywateli, ale przyniesie również korzyści państwu, gdyż zmniejszą się koszty wysyłki listów poleconych oraz skróci się czas niezbędny do obsługi danej sprawy. 

Według prezesa Związku Cyfrowa Polska Michała Kanownika, projekt e-doręczeń ma być klamrą spinającą proces cyfryzacji administracji publicznej w naszym kraju. - Jest to najbardziej efektywny sposób komunikacji między urzędem a obywatelem, ale również między przedsiębiorstwami, czyli zastępujemy tradycyjne pisma, listy papierowe drogą elektroniczną, na każdym etapie komunikacji, pomiędzy wszystkimi podmiotami w Polsce - wyjaśnił. 

Usługa zastąpi awizo 

Taką usługę świadczy już od jakiegoś czasu Poczta Polska, choć na razie urzędy nie mają obowiązku, aby z niej korzystać. - Usługa jest świadczona przez Pocztę Polską jako operatora wyznaczonego już do trzech lat, choć od 1 stycznia podmioty publiczne i osoby pełniące zawody zaufania publicznego, będą do jej wdrożenia zobligowane - podkreśliła Joanna Trzaska-Wieczorek, rzeczniczka. - Ta usługa docelowo ma zastąpić awizo, bo dzięki niej można wysyłać i odbierać dokumenty przesyłane drogą elektroniczną i jest formalnym potwierdzeniem nadania i odbioru. E-doręczenia mają zatem równoważną moc prawną, jak dotychczasowe znane nam przesyłki polecone - dodała. 

Czytaj również: 

Tytuł audycji: Po pierwsze ekonomia 

Prowadził: Błażej Prośniewski 

Data emisji: 20.11.2024 r.

Godzina emisji: 7.41

IAR/ans

cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.