Wpływy z akcyzy wyniosły w 2012 r. 60 mld zł. Były o 2,2 mld zł niższe niż zakładano. Duży wpływ na to miała spadająca sprzedaż legalnych paliw. Jeśli proceder ten nie zostanie ograniczony, w tym roku straty będą jeszcze większe.
Problem dotyczy głównie oleju napędowego. - W roku 2012 szacowaliśmy obszar szarej strefy na ok. 10 proc. rynku oleju napędowego. Z danych, które mamy za pierwszy kwartał br. wynika, że chyba niestety szara strefa wzrasta. W związku z tym maleją również wpływy budżetowe. Oczywiście szara strefa dotyczy wszystkich paliw, w znacznie mniejszym stopniu benzyny i autogazu, czy też gazu LPG. Natomiast nie jest to jeszcze taka skala, jak w przypadku oleju napędowego - mówi Krzysztof Romaniuk z Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.
Jego zdaniem o tym, że szara strefa ma się świetnie, świadczyć mogą oferty dostaw oleju napędowego z różnych kierunków, które są zbyt korzystne cenowo. Rabaty nie przystają bowiem do warunków rynkowych.
Więcej o nielegalnym handlu paliwami i pomysłach Ministerstwa Finansów na rozwiązanie tego problemu dowiesz się z audycji "Aktualności ekonomiczne".
Rośnie szara strefa na rynku paliw - Jedynka - polskieradio.pl