Możliwy wywiad z pacjentem
Ustawa o zawodzie lekarza i lekarza stomatologa dopuszcza możliwość, aby świadczyć usługi zdrowotne za pomocą systemów teleinformatycznych. - Wiele rzeczy, które dotyczą np. świadczenia usług zdrowotnych zabiegowych nie jest możliwe ze względu na ograniczenia, ale w przypadku wywiadu z pacjentem czy orzekaniu o jego stanie zdrowia jest dopuszczone działanie za pośrednictwem teleinformatyki. Jest to wpisane w prawie - mówi w "Czterech porach roku" mec. Bartosz Wojciechowski.
Mecenas zaznacza, że korzystanie z różnego rodzaju środków i narzędzi technologicznych nie powinno zmierzać do obniżenia standardów świadczenia usługi zdrowotnej. - Przede wszystkim musimy dbać o standard i lekarze powinni doprowadzić do tego, żeby tego typu usługi były wykonywane na najwyższym poziomie - wyjaśnia ekspert.
Wizyta on-line? - większe bezpieczeństwo
Wiele kwestii za pomocą internetu można zrobić bezpieczniej. Gość audycji wskazuje, że pacjent może się głębiej zapoznać z dokumentacją medyczną, którą otrzymuje od lekarza w formie elektronicznej po przeprowadzonym wcześniej wywiadzie. - Podczas wizyty w gabinecie często pacjentowi towarzyszy stres i nie zawsze może on pamiętać co zostało przekazane - uważa Bartosz Wojciechowski. - Korzystanie z tego narzędzia ma swoje plusy, ale trzeba z niego korzystać racjonalnie i zgodnie z przeznaczeniem - dopowiada.
Teleporada zastąpi stacjonarny kontakt z pacjentem?
- Skok technologiczne, którego jesteśmy świadkami będzie dotyczył medycyny. Jasno trzeba powiedzieć, że nic nie zastąpi kontaktu lekarza z pacjentem, przynajmniej na samym początku - podkreśla dr Jan Morawiec, lekarz chirurg. - Żeby postawić prawidłową diagnozę musimy tego pacjenta zobaczyć, porozmawiać i zbadać go. Dzięki temu będziemy mieli możliwość zebrania informacji które ukierunkują nas w dalszej diagnostyce - dodaje lekarz.
Dr Jan Morawiec tłumaczy, że w przypadku dalszego leczenia teleporady bądź wizyty on-line są dopuszczalne. - Jeżeli już mamy pewne podejrzenia i idziemy w określonym kierunku to pacjent może telefonicznie bądź internetowo przekazać nam wyniki badań, które początkowo zlecimy - mówi ekspert.
Rozmówca Romana Czejarka zwraca uwagę, że pierwszy kontakt lekarza z pacjentem jest najważniejszy. - Możemy badania omawiać telefonicznie, ale pierwszy kontakt czasami spojrzenie na pacjenta, dotknięcie ręką brzucha, to jest informacja, której nie zdobędziemy przez telefonów i nie przeczytamy w żadnym opisie - wyjaśnia dr Jan Morawiec.
Tytuł audycji: Cztery pory roku
Prowadzi: Roman Czejarek
Goście: mec. Bartosz Wojciechowski (prawnik zajmujący się podmiotami działającymi w środowisku nowoczesnych technologii) dr Jan Morawiec (lekarz chirurg)
Data emisji: 28.05.2020 r.
Godzina emisji: 9.21
ans
Telemedycyna. Czy świat pójdzie w tym kierunku? - Jedynka - polskieradio.pl