- To laboratorium doświadczenia społecznego, jakim był lockdown przynosi nam nowe rozwiązania i nowe pytania, jeżeli chodzi o nawyki funkcjonowania zawodowego - powiedział podczas konferencji prasowej minister klimatu Michał Kurtyka. - Okazuje się, że się da. Wydaje się, że po doświadczeniach pandemii jesteśmy gotowi rzadziej korzystać z samochodów i widzimy w tym dobry sposób na walkę ze zmianami klimatu - dodał.
Gotowość do zmian
Jak mówi w Programie 1 Polskiego Radia dr Justyna Orłowska z Krajowego Ośrodka Zmian Klimatu, pandemia, a w szczególności okres "zamknięcia", wpłynęła na nasze codzienne zachowania i styl życia.
- Najważniejszym celem tego badania było sprawdzenie jaki jest potencjał ograniczenia pewnych zachowań pod kątem ochrony klimatu. 92 proc. dwutlenku węgla pochodzi ze spalania paliw, z tego 18.6 proc. to transport - zaznacza dr Orłowska.
Z badań wynika, że jazdę samochodem ograniczyło w trakcie trwania pandemii 25 proc. Polaków, natomiast aż 63% badanych przez KOZK deklaruje gotowość do rzadszego korzystania z samochodu po pandemii.
Jednocześnie 52 proc. mieszkańców Polski uważa, że limitowanie jazdy samochodem w wysokim stopniu przyczynia się do zapobiegania zmianom klimatu.
W ramach badania sprawdzono także, jakie grupy społeczne są najbardziej skłonne do rzadszego korzystania z samochodu. Okazało się, że chęć do zmiany częściej deklarowały kobiety (62%) niż mężczyźni (38%). Najliczniejszą grupę wiekową wśród gotowych do ograniczenia korzystania z samochodu stanowiły osoby w wieku pow. 55 lat (38%). Gotowość do zmian najczęściej deklarowali mieszkańcy wsi (31%) i osoby ze średnim wykształceniem (34%).
15-minutowe miasta
Wyniki badań wskazują też, że czynnikiem, który może znacząco wpłynąć na ograniczenie korzystania z aut jest rozbudowa i ulepszenie infrastruktury rowerowej, wprowadzanie tzw. stref czystego powietrza oraz ograniczeń ruchu samochodowego w centrach miast.
- Niedawno w krajowym ośrodku zmian klimatu przeprowadziliśmy webinarium na temat 15-minutowego miasta - koncepcji, która sprawia, że wszystkie potrzeby życiowe powinny być zaspokajane w obrębie 15 minut spacerem lub rowerem od naszego miejsca zamieszkania - mówi dr Justyna Orłowska z Krajowego Ośrodka Zmian Klimatu
Badanie zrealizowane w kwietniu i maju 2020 r. składało się z dwóch uzupełniających się części: ilościowej i jakościowej. Badanie ilościowe przeprowadzono na reprezentatywnej grupie Polaków (N=1091). Badanie jakościowe objęło 150 pogłębionych wywiadów zrealizowanych online z osobami zróżnicowanymi pod kątem wielkości zamieszkiwanej miejscowości, regionu Polski i sytuacji życiowej (pod kątem regionalnym wybrano trzy pasy: północny [woj. pomorskie, warmińsko-mazurskie, podlaskie], centralny [wielkopolskie, łódzkie, mazowieckie] i południowy [śląskie, małopolskie i podkarpackie]).
22 września w Europie obchodzony był Dzień Bez Samochodu. W wielu miastach w Polsce kierowcy mogli przesiąść się z samochodów do bezpłatnej tego dnia komunikacji publicznej. Europejski Dzień Bez Samochodu tradycyjnie kończy Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu.
Tytuł audycji: Ekspres Jedynki
Prowadził: Grzegorz Frątczak
Materiał: Maciej Walecki
Data emisji: 24.09.2020
Godzina emisji: 15.28
Jedynka/IAR/PAP/kh
Czy Polacy są gotowi ograniczyć korzystanie z samochodów? - Jedynka - polskieradio.pl