Oprócz abakanów, rzeźb, grafik, obrazów na wystawie - czynnej do 28 sierpnia - można obejrzeć również materiały dokumentalne przedstawiające aktywność rzeźbiarki na przestrzeni kilku dekad w rozmaitych miejscach globu.
Abakanowicz - będąca w bliskiej relacji z naturą, wykorzystująca w sposób oryginalny naturalne tworzywa, takie jak włókna sizalowe, jutowe czy drewno - została zaprezentowana jako artystka skupiona na badaniu "kondycji ludzkiej", która doskonale wpisuje się w aktualny w sztuce współczesnej sposób myślenia recyklingowego i proekologicznego.
- Magdalena Abakanowicz to światowej sławy artystka totalna. Totalna jako twórca człowiek, kobieta - powiedziała w Programie 1 Iwona Dorota Bigos, kuratorka. - Wystawa jest także "totalna" z uwagi na to, że prezentuje całość zbioru Muzeum Narodowego we Wrocławiu. To wszystkie nasze prace, które posiadamy w zbiorach. To największa kolekcja jej prac w Polsce, jeżeli nie na świecie - dodała.
- To nie jest pokaz chronologiczny, to nie jest retrospektywa. Jest to wystawa poświęcona naszej kolekcji. Kolekcja, to, w jaki sposób ona powstała, jest punktem wyjścia do tej wystawy. Prace są tak ustawione, że zwiedzający będą mieli nie tylko możliwość kontaktu bezpośredniego z tymi pracami, ale także przeżycia i dowiedzą się czegoś - wyjaśniła.
Magdalena Abakanowicz (1930-2017) - rzeźbiarka, autorka prac z zakresu tkaniny artystycznej.
W latach 1949-1950 studiowała w PWSSP w Gdańsku, a następnie w ASP w Warszawie. Od połowy lat 60. XX wieku tworzyła w tkaninie monumentalne kompozycje przestrzenne, nazwane abakanami, które pokazała po raz pierwszy na Biennale Tkaniny w Lozannie w 1962 roku. Abakany, opracowane jako kompozycje przestrzenne, na poły rzeźbiarskie, były przykładem nowatorskiego i oryginalnego wykorzystania tradycyjnego tworzywa.
Od lat 70. artystka wykonywała duże zespoły figuralne i prace o strukturze organicznej z tkaniny utwardzanej żywicą, a także kompozycje z drewna, metalu i kamienia, m.in. serie: Alteracje, Plecy, Tłum, Embriologia, War Games. Po 2000 roku artystka podejmowała eksperymenty z nowym tworzywem, budując z metalowych płyt kompozycje z aluzjami do świata zwierząt (m.in. seria Ptaki).
Muzeum Narodowe we Wrocławiu sprawuje pieczę nad dorobkiem artystycznym Abakanowicz. Może poszczycić się największą w świecie i najbardziej reprezentatywną kolekcją jej prac. W zbiorach muzeum znajdują się 53 dzieła artystki, w sumie 393 obiekty. Wrocławskie zbiory dokumentują aktywność twórczą Abakanowicz niemal od momentu jej debiutu aż po dzieła realizowane w pierwszych latach XXI wieku.
Czytaj także:
Poza tym w audycji:
- premiera "Guseł" w reżyserii Grzegorza Brala w Lubuskim Teatrze w Zielonej Górze,
Spektakl "Gusła" powstał na podstawie II i fragmentów IV części "Dziadów" Adama Mickiewicza. Reżyser Grzegorz Bral, twórca Teatru Pieśń Kozła, przełożył romantyczne arcydzieło klasyki polskiej na język teatru. "Gusła", wyrosłe z rytuału ku czci zmarłych, dotykają tematu nie tylko żałoby i straty bliskiego człowieka, ale i ówczesnego kraju, wielkich ideałów. "Gusła" to w pełni muzyczny spektakl z kostiumami Adama Łuckiego.
- 400-lecie urodzin Jeana Baptiste Poquelina - Molièra - materiał Doroty Kołodziejczyk,
Francuski komediopisarz urodził się - choć ta data nie jest pewna - 15 stycznia 1622 roku w Paryżu (zmarł 17 lutego 1673 roku). Ukończył studia prawnicze, ale nie pracował w zawodzie. W 1643 roku założył w Paryżu - wspólnie z Magdaleną Bejart - Illustre Théâtre, wędrowną trupę, która prezentowała zapomniane farsy średniowieczne oraz włoskie commedia dell'arte. Przełomem okazała się wystawiona w 1659 roku komedia "Pocieszne wykwintnisie", która wzbudziła przychylność publiczności, krytyków i samego króla Ludwika XIV.
Molièr uprawiał tzw. wielką komedię, widowiska farsowe, komedię heroiczną i komediobalet. Połączył w nich tradycję rodzimej farsy ludowej z elementami commedia dell'arte i klasycznej sztuki komicznej. Prezentując galerię wiecznych typów ludzkich, dawał zarazem satyryczny obraz francuskiej obyczajowości XVII wieku - ośmieszał salonową przesadę ("Pocieszne wykwintnisie"), niezrozumienie życia rodzinnego ("Szkoła mężów", "Szkoła żon"), hipokryzję i zakłamanie dewotów ("Świętoszek"), wielkopańską pozę arystokratów ("Don Juan"), okrutną pogardę światowców wobec uczciwych i prostolinijnych ("Mizantrop") czy manię gromadzenia bezużytecznych bogactw ("Skąpiec").
Czytaj także:
- Trzy minuty o teatrze - Ewa Heine o spektaklu "Gdybym cię nie poznał" hiszpańskiego dramatopisarza Sergiego Belbela w reżyserii Jarosława Tumidajskiego w Teatrze Współczesnym w Warszawie.
Tytuł audycji: Kulturalna Jedynka
Prowadzi: Michał Montowski
Data emisji: 16.01.2022 r.
Godzina emisji: 23.10
kk
"Abakanowicz. Totalna" - zaproszenie na wrocławską wystawę - Jedynka - polskieradio.pl