Podwójne karanie
Ważną zmianą są tzw. warunki recydywy, czyli złamania przepisów z tej samej grupy w ciągu dwóch lat od popełnienia ostatniego wykroczenia. - Od 17 września wchodzą podwójne mandaty. W skrócie oznacza to, że jeżeli w ciągu dwóch lat popełnimy to samo wykroczenie, to stawka grzywny automatycznie za drugi mandat wzrośnie dwukrotnie. Taka recydywa grozi nie tylko za przekroczenie prędkości, ale też za przewinienia wobec pieszych - tłumaczy Dorota Olszewska z Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego. - Nie za wszystkie przewinienia będą groziły podwójne mandaty, tylko za te najbardziej niebezpieczne - dodaje.
W świetle nowych przepisów bardzo łatwo będzie można stracić prawo jazdy. - Wyprzedzanie na przejściu dla pieszych to będzie 15 punktów karnych, a za używanie telefonu z zestawu głośnomówiącego kierowca otrzymuje 12 punktów karnych - informuje Dorota Olszewska.
Podwójne karanie w warunkach recydywy będzie też dotyczyć innych obszarów ruchu, takich jak na przykład nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu, złamania zakazu wyprzedzania, wyprzedzania na przejściach lub bezpośrednio przed nimi, niezachowania ostrożności, spowodowania zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym z następstwem w postaci poszkodowanego pieszego, rowerzysty i tym podobnych uczestników ruchu.
Mniej wypadków niż w latach ubiegłych
Poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym to priorytet działania policjantów ruchu drogowego. Ostatnie lata przyniosły kilka zmian zaostrzających przepisy obowiązujące kierowców. Jak podkreśla nadkomisarz Robert Opas z Komendy Głównej Policji, szereg wprowadzonych zmian przyniosło rezultaty. - Od początku roku do połowy września odnotowaliśmy 15 388 wypadków drogowych i jest to mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku o 192 wypadki i aż o 1135 zdarzeń mniej niż w roku 2020" - podkreśla. - W tym roku jest mniej ofiar śmiertelnych. W 2022 roku to 1317, w ubiegłym roku było więcej o 199 ofiar, a w roku 2020 aż 306 ofiar więcej.
Zaostrzenie przepisów a poprawa bezpieczeństwa
Czy zaostrzenie przepisów wpływa na poprawę bezpieczeństwa? - Ci, którzy wprowadzają tego typu zmiany, są przekonani, że poprawi to bezpieczeństwo w ruchu drogowym, jednak rzeczywistość pokazuje, że jest inaczej - uważa dr Andrzej Markowski, psycholog transportu. - Bywają sytuacje, że przy zaostrzeniu przepisów sytuacja poprawia się, ale na krótko. Można to porównać do sytuacji z fotoradarem, większość kierowców zwalnia prędkość do tej przepisowej, kiedy mają minąć fotoradar - tłumaczy ekspert.
Dr Markowski tłumaczy, jak przekonać kierowców do bezpiecznej jazdy. - Są zapisy statutowe, wystarczy je wprowadzić w życie, np. kurs dokształcający między 5 a 8 miesiącem posiadania prawa jazdy. Jest ustawa, która to reguluje, ale od 11 lat nie jest ona wprowadzona - podkreśla.
Punkty karne
Zmieniony zostanie również sposób kasowania zgromadzonych punktów. Obowiązywać one będą przez dwa lata na koncie kierowców popełniających wykroczenia, a nie jak dotychczas przez rok. - W tej grupie są naruszenia polegające m.in. na nieprawidłowym zachowaniu się kierującego wobec pieszych, czyli omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz nie zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszym, wyprzedzanie na przejściach dla pieszych i bezpośrednio przed nimi czy nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu - wylicza Dorota Olszewska.
Czytaj również:
Tytuł audycji: Bezpieczna Jedynka
Prowadzili: Patryk Kuniszewicz, Klaudia Porębska
Goście: Dorota Olszewska (Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego), nadkomisarz Robert Opas (Komenda Główna Policji), dr Andrzej Markowski (psycholog transportu)
Data emisji: 16.09.2022 r.
Godzina emisji: 17.10
"Bezpieczna Jedynka" w radiowej Jedynce
Od dziś zmiany w przepisach ruchu drogowego. Co trzeba wiedzieć? - Jedynka - polskieradio.pl