Arkadiusz Zgliński jest zdania, że "elbląski port po otwarciu nowej drogi wodnej odciąży inne nadbrzeża w kraju".
- Elbląski port wreszcie będzie mógł współpracować z portami polskimi, stanowiąc zaplecze dużych portów polskich. Dzięki temu można będzie przenieść część ładunków, które dzisiaj nie są chętnie obsługiwane w dużych portach, do elbląskiego portu, który będzie mógł być taką niszą - wyjaśnia dyrektor Portu Morskiego w Elblągu.
Obecnie wielkość przeładunków w elbląskim porcie wynosi od 1 mln do 1,5 mln ton towarów rocznie. Po otwarciu kanału żeglugowego wzrośnie do 5 mln ton. Do tej pory w Elblągu przeładowywano głównie materiały budowlane, węgiel, torf, nawozy i towary przemysłu drzewnego.
Wyzwanie dla inżynierów i budowlańców
Poza pracami porządkowymi, które potrwają jeszcze kilka tygodni, kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną jest gotowy. Statki będą go pokonywać od strony Zatoki Gdańskiej, po czym wpłyną do portu osłonowego. Ten składa się z mającego ponad 1000 metrów długości falochronu wschodniego oraz 500-metrowego falochronu zachodniego. Jego łączna powierzchnia to 260 tys. metrów kwadratowych.
- Budowa była sporym wyzwaniem dla inżynierów i budowlańców - komentuje kierownik budowy Mariusz Janczewski. - Komora śluzy była wielokrotnie sprawdzana. To dzięki niej wody Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego nie będą się mieszały - dodaje.
Sama budowa przekopu, jak twierdzi miejscowy radny, była pewnym problemem dla mieszkańców powiatu elbląskiego. - Dziś jednak niemal wszyscy są zadowoleni - przyznaje Rafał Traks, radny z Elbląga. - Utrudnienia były, ale z tego, co wiem, to mieszkańcy zawsze byli o nich informowani na bieżąco - dopowiada.
Takie inwestycje zwracają się szybko
- Podobne inwestycje zwracają się szybko - mówi Adam Karpiński, ekonomista z Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu.
Jako przykład wskazuje Danię, która posiada wiele cieśnin połączonych z wyspami. - Tam też dokonywano różnego rodzaju połączeń, które spowodowały, że te miejsca rozwijają się lepiej - wskazuje ekspert.
Zdaniem Adama Karpińskiego inwestycja w Elblągu aspiruje do miana budowy portu w Gdyni w latach 20. i 30. poprzedniego wieku, chociaż jak zaznacza, nie można ich w pełni ze sobą porównywać.
Budowa przejścia, śluzy oraz infrastruktury towarzyszącej kanałowi żeglugowemu przez Mierzeję Wiślaną trwała ponad 2 lata. Koszt całego projektu to około 2 mld złotych.
Czytaj także:
Tytuł audycji: Wolna sobota z Jedynką
Prowadził: Daniel Wydrych, Karolina Rożej
Materiał: Aleksander Ziemiańczyk
Data emisji: 17.09.2022
Godzina emisji: 6.30
DS
Przekop Mierzei Wiślanej. "Elbląski port odciąży inne nadbrzeża w kraju" [WIDEO] - Jedynka - polskieradio.pl