Przekop Mierzei Wiślanej. "Elbląski port odciąży inne nadbrzeża w kraju" [WIDEO]

Data publikacji: 17.09.2022 14:00
Ostatnia aktualizacja: 17.09.2022 14:40
Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
Nowy kanał żeglugowy łączy Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym
Nowy kanał żeglugowy łączy Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym, Autor - Robert Neumann / Forum
- Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną zapewni współpracę zarówno z polskimi, jak i zagranicznymi portami - mówi w Programie 1 Polskiego Radia Arkadiusz Zgliński, dyrektor Portu Morskiego w Elblągu. Od niedzieli (18.09) nowy kanał będzie ogólnodostępny dla jednostek pływających. Jego budowa trwała ponad 2 lata.
  • 17 września odbyło się uroczyste otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną - nowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.
  • Data otwarcia nowej drogi wodnej nie jest przypadkowa - 17 września to rocznica ataku ZSRR na Polskę w 1939 roku. Rząd chce w ten sposób pokazać, że Polska uniezależnia się od Rosji.
  • Pierwszym statkiem, który pokonał nową drogę wodną, była flagowa jednostka Urzędu Morskiego w Gdyni, czyli 60-metrowy, wielozadaniowy ZODIAK II.

Arkadiusz Zgliński jest zdania, że "elbląski port po otwarciu nowej drogi wodnej odciąży inne nadbrzeża w kraju".

Obecnie wielkość przeładunków w elbląskim porcie wynosi od 1 mln do 1,5 mln ton towarów rocznie. Po otwarciu kanału żeglugowego wzrośnie do 5 mln ton. Do tej pory w Elblągu przeładowywano głównie materiały budowlane, węgiel, torf, nawozy i towary przemysłu drzewnego.

Wyzwanie dla inżynierów i budowlańców

Poza pracami porządkowymi, które potrwają jeszcze kilka tygodni, kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną jest gotowy. Statki będą go pokonywać od strony Zatoki Gdańskiej, po czym wpłyną do portu osłonowego. Ten składa się z mającego ponad 1000 metrów długości falochronu wschodniego oraz 500-metrowego falochronu zachodniego. Jego łączna powierzchnia to 260 tys. metrów kwadratowych.

- Budowa była sporym wyzwaniem dla inżynierów i budowlańców - komentuje kierownik budowy Mariusz Janczewski. - Komora śluzy była wielokrotnie sprawdzana. To dzięki niej wody Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego nie będą się mieszały - dodaje.

Sama budowa przekopu, jak twierdzi miejscowy radny, była pewnym problemem dla mieszkańców powiatu elbląskiego. - Dziś jednak niemal wszyscy są zadowoleni - przyznaje Rafał Traks, radny z Elbląga. - Utrudnienia były, ale z tego, co wiem, to mieszkańcy zawsze byli o nich informowani na bieżąco - dopowiada.

Takie inwestycje zwracają się szybko

- Podobne inwestycje zwracają się szybko - mówi Adam Karpiński, ekonomista z Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu.

Jako przykład wskazuje Danię, która posiada wiele cieśnin połączonych z wyspami. - Tam też dokonywano różnego rodzaju połączeń, które spowodowały, że te miejsca rozwijają się lepiej - wskazuje ekspert.

Zdaniem Adama Karpińskiego inwestycja w Elblągu aspiruje do miana budowy portu w Gdyni w latach 20. i 30. poprzedniego wieku, chociaż jak zaznacza, nie można ich w pełni ze sobą porównywać.

Budowa przejścia, śluzy oraz infrastruktury towarzyszącej kanałowi żeglugowemu przez Mierzeję Wiślaną trwała ponad 2 lata. Koszt całego projektu to około 2 mld złotych.

POSŁUCHAJ

03:54

Przekop Mierzei Wiślanej. "Elbląski port odciąży inne nadbrzeża w kraju" (Jedynka/Wolna sobota z Jedynką)

Czytaj także:

Tytuł audycji: Wolna sobota z Jedynką

Data emisji: 17.09.2022

Godzina emisji: 6.30

DS

Sygnały dnia
Sygnały dnia
cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.