"Napoleon". Wśród twórców polski operator Dariusz Wolski
Film obrazuje burzliwą drogę na szczyt Napoleona Bonaparte, granego przez zdobywcę Oscara Joaquina Phoenixa. W oszałamiającym, filmowym krajobrazie nakreślonym przez legendarnego reżysera Ridleya Scotta śledzimy nieustępliwe dążenie Napoleona do władzy, przyglądając mu się z perspektywy uzależniającego, nieprzewidywalnego związku cesarza z jego jedyną prawdziwą miłością, Józefiną (Vanessa Kirby).
Bonaparte w autorskiej interpretacji reżysera
Jak podkreśla operator Dariusz Wolski, Ridley Scott dokonał autorskiej interpretacji postaci Napoleona Bonaparte. - Wielki wpływ ma na to osobowość Joaquina Phoenixa - podkreśla gość Martyny Podolskiej. Zdradza jednocześnie tajniki pracy nad filmem. - Sceny batalistyczne musiały być poszerzone przez multiplikację komputerowo. Architektura pewnych domów musiała być zmieniona, żeby wyglądała jak Paryż z tamtych lat - wylicza. Zwraca jednak również uwagę na szereg utalentowanych osób, które wzięły udział w produkcji. - Reżyser, świetni aktorzy, scenografia, kostiumy, efekty wizualne, świetni kaskaderzy, świetni jeźdźcy konni i historycy - wylicza.
Między władzą a miłością
Obok scen bitewnych mamy w filmie bardzo subtelne sceny intymne pomiędzy Napoleonem a Józefiną. W tym przypadku mówimy o bliskich planach i kameralnych zdjęciach. - Na tym polegał pomysł. To jest film o genialnym strategu, megalomanie. Ma on osobiste życie z kobietą, która też jest skomplikowana. Bardziej doświadczona, dużo starsza. Wydaje mi się, że ta ich więź jest głęboka - analizuje Dariusz Wolski.
Jak pracuje się z Ridleyem Scottem?
Gość "Magazynu bardzo filmowego" zradza, że zawsze uważał Ridleya Scotta za jednego z najbardziej interesujących reżyserów. - Poza tym ma niesamowite myślenie wizualne. Podobny bagaż jeśli chodzi o obrazy, malarstwo, stare filmy. To są rzeczy, na których możemy polegać. Platforma porozumienia. I od tego wszystko się zaczyna - tłumaczy. Dodaje, że podczas kręcenia kamery ustawiane są w taki sposób, żeby widać było całą odbywającą się scenę.
Ridley Scott jest reżyserem, który pozostawia swoim aktorom dużo miejsca na improwizację. - Jeżeli pracujesz z ludźmi takiego kalibru jak Joaquin Phoenix, to jest partnerstwo, porozumienie. On również jest bardzo kreatywną postacią. To, co widzisz w filmie, to są pomysły ich obu. Zawsze trzeba dać aktorom swobodę. Zmiana scen w scenariuszu [następuje] w zależności od sytuacji, pod wpływem nowych pomysłów - nie ma wątpliwości Dariusz Wolski.
Źródło: Sony Pictures Entertainment/YT
Ponadto w audycji:
- nowości w świecie filmu - powstaje m.in. film o polskim pięściarzu Jerzym Kuleju,
- omówienie premier tygodnia: do kin wchodzi w tym tygodniu dziewięć filmów,
- rozmowy z twórcami filmu "W nich cała nadzieja" - reżyserem Piotrem Biedroniem oraz aktorami Magdaleną Wieczorek i Jackiem Belerem.
Czytaj również:
Tytuł audycji: Magazyn bardzo filmowy
Prowadziła: Martyna Podolska
Data emisji: 23.11.2023
Goście: Dariusz Wolski (operator filmowy), Piotr Biedroń (reżyser), Magdalena Wieczorek i Jacek Beler (aktorzy)
Godzina emisji: 23.09
ans/DS/mg