Inteligentne samochody. Co najbardziej denerwuje kierowców w nowych autach?

Data publikacji: 28.03.2025 12:30
Ostatnia aktualizacja: 28.03.2025 13:12
Ten tekst przeczytasz w 1 minutę
Co nas denerwuje w nowych samochodach?
Co nas denerwuje w nowych samochodach? , Autor - shutterstock.com/Ground Picture
Wsiadamy do auta, przekręcamy kluczyk i… zapalają się, gasną, mrugają albo świecą – żółto, czerwono, zielono – dziesiątki kontrolek i przycisków w nowoczesnych samochodach. Mają ułatwiać życie, a często je komplikują, zwłaszcza mniej doświadczonym kierowcom. Inteligentny samochód – jak go obsługiwać, jak odróżnić sygnały informujące, ostrzegające od alarmowych, po których trzeba dzwonić po pomoc.

ABS - wygoda dla kierowcy czy uciążliwy system?

Paweł Kacperek, ekspert motoryzacyjny, podkreśla, że systemy bezpieczeństwa, w tym ABS, zaprojektowano tak, by wspomagały kierowcę. - Nie mają one na celu wyłączać myślenia kierowcy, chyba że przełączymy się na jazdę autonomiczną. Tylko pamiętajmy o tym, że warunki atmosferyczne muszą być idealne - mówi w radiowej Jedynce.


POSŁUCHAJ

10:30

Co najbardziej denerwuje kierowców w nowych autach? (Cztery pory roku/Jedynka)

 

Ekspert: wzrok kierowcy powinien być skupiony na drodze 

Od lipca 2022 r. obowiązuje unijne rozporządzenie 2019/2144 w sprawie ogólnego bezpieczeństwa pojazdów oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego. Wprowadza ono szereg obowiązkowych zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. 

- Teraz jest obowiązek, żeby każdy nowy samochód posiadał system monitorowania zachowania kierowcy. Przede wszystkim chodzi o to, żebyśmy mieli wzrok skupiony na drodze - wyjaśnia gość Jedynki. - Dzisiaj dużo kierowców w trakcie jazdy korzysta ze smartfonów. Wzrok nam ucieka, dzieje się to zwłaszcza w jeździe miejskiej, gdzie stoimy w korkach. W takich sytuacjach systemy są zbawienne i mogą uratować nas od kolizji - dodaje. 

Przypomnienie o odpoczynku - pomaga czy denerwuje? 

Ten system bezpieczeństwa ma zapobiegać zaśnięciu za kierownicą. Aktywuje się czasem już po 100 kilometrach, wyświetlając obrazek i emitując sygnał dźwiękowy. Bywa to jednak irytujące, a czasem wręcz zniechęca do dalszej podróży.

Z kolei system START/STOP ma zwiększać ekonomiczność auta i poprawiać jakość powietrza. Jednak podczas krótkiej jazdy miejskiej może powodować dyskomfort, gdy silnik co chwilę gaśnie i ponownie się uruchamia.

Zobacz też:

Tytuł audycji: Cztery pory roku

Prowadził: Roman Czejarek

Gość: Paweł Kacperek (ekspert rynku motoryzacyjnego, twórca i bloger technologiczny) 

Data emisji: 28.03.2025 r. 

Godzina emisji: 10.40 

ans/kor

Tak to bywało
Tak to bywało
cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.