ABS - wygoda dla kierowcy czy uciążliwy system?
Paweł Kacperek, ekspert motoryzacyjny, podkreśla, że systemy bezpieczeństwa, w tym ABS, zaprojektowano tak, by wspomagały kierowcę. - Nie mają one na celu wyłączać myślenia kierowcy, chyba że przełączymy się na jazdę autonomiczną. Tylko pamiętajmy o tym, że warunki atmosferyczne muszą być idealne - mówi w radiowej Jedynce.
Ekspert: wzrok kierowcy powinien być skupiony na drodze
Od lipca 2022 r. obowiązuje unijne rozporządzenie 2019/2144 w sprawie ogólnego bezpieczeństwa pojazdów oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego. Wprowadza ono szereg obowiązkowych zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.
- Teraz jest obowiązek, żeby każdy nowy samochód posiadał system monitorowania zachowania kierowcy. Przede wszystkim chodzi o to, żebyśmy mieli wzrok skupiony na drodze - wyjaśnia gość Jedynki. - Dzisiaj dużo kierowców w trakcie jazdy korzysta ze smartfonów. Wzrok nam ucieka, dzieje się to zwłaszcza w jeździe miejskiej, gdzie stoimy w korkach. W takich sytuacjach systemy są zbawienne i mogą uratować nas od kolizji - dodaje.
Przypomnienie o odpoczynku - pomaga czy denerwuje?
Ten system bezpieczeństwa ma zapobiegać zaśnięciu za kierownicą. Aktywuje się czasem już po 100 kilometrach, wyświetlając obrazek i emitując sygnał dźwiękowy. Bywa to jednak irytujące, a czasem wręcz zniechęca do dalszej podróży.
Z kolei system START/STOP ma zwiększać ekonomiczność auta i poprawiać jakość powietrza. Jednak podczas krótkiej jazdy miejskiej może powodować dyskomfort, gdy silnik co chwilę gaśnie i ponownie się uruchamia.
Zobacz też:
Tytuł audycji: Cztery pory roku
Prowadził: Roman Czejarek
Gość: Paweł Kacperek (ekspert rynku motoryzacyjnego, twórca i bloger technologiczny)
Data emisji: 28.03.2025 r.
Godzina emisji: 10.40
ans/kor
Inteligentne samochody. Co najbardziej denerwuje kierowców w nowych autach? - Jedynka - polskieradio.pl