Jakie spektakle znalazły się w finale konkursu "Klasyka Żywa"?
48. Opolskie Konfrontacje Teatralne nie zawiodły. W finale Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej "Klasyka Żywa" znalazło się sześć, zdaniem komisji artystycznej, najlepszych przedstawień - adaptacji klasyki polskiej. Zgromadzona publiczność i jurorzy mogli zobaczyć m.in. "Wyzwolenie" Jana Klaty, "Sędziów" Anny Augustynowicz czy "Chłopów" Remigiusza Brzyka.
"Chłopi" po 120 latach. Czy Polacy się zmienili?
Remigiusz Brzyk zwraca uwagę, że choć od pierwszego wydania "Chłopów" Reymonta mija 120 lat, to Polacy zmienili się w zbyt małym zakresie. - Za często regresujemy. Wciąż rozmawiamy o wykluczeniu i o tym, że jako wspólnota od czasu do czasu nie dajemy rady, i wchodzimy w tryb "wywożenia dziewczyn na kupie gnoju". Jako społeczeństwo nie radzimy sobie z potrzebą wolności ludzi, którzy są obok nas - precyzuje.
Rozmówca Martyny Podolskiej przypomina, że zdecydowana większość z nas, w którymś pokoleniu wstecz, pochodzi ze wsi. - Nasze korzenie są jednoznaczne, a co za tym idzie - jesteśmy społeczeństwem niewolniczym. Nasi przodkowie byli niewolnikami, a nasze przodkinie były niewolnicami do kwadratu, bo w tej potwornej patriarchalnej strukturze były jeszcze niżej. I to jest wpisane w "Chłopach" - wskazuje.
YouTube/Teatr Ludowy
Bohater zbiorowy i podróżująca w czasie narratorka
Prowadząca audycję zauważyła, że siłę spektaklu stanowi suma bohaterek i bohaterów. - Taka była idea, że kluczowy jest ten bohater zbiorowy. A Jagna jest jedną ze składowych tego świata. Stanowi mocny element, dokonujący rewolty w tej społeczności. Ze sceny na scenę, z miesiąca na miesiąc tej powieści ona coraz mniej przystaje do tej wspólnoty. Manifestuje to, ale jest dalej jedną z głów tego zbiorowego bohatera - podkreśla reżyser.
Naszą przewodniczką na scenie jest współczesna kobieta, rozumiejąca, że ślady w przeszłości mogą pomóc zrozumieć teraźniejszość. - Jest detektywem (...) . Wchodzi w rolę swojej prababki, babki. My coś wiemy o tej przeszłości, coś przeczuwamy, próbujemy studiować, próbujemy pisać książki typu "Chłopki", próbujemy rozumieć to DNA i do tego potrzebne są postaci, które trochę podróżują w czasie - analizuje.
---
Co ważne, twórcy spektaklu odeszli od tak charakterystycznej dla Reymonta ludowości. - Ta "cepeliowatość" bardzo infantylizuje temat. Zamiast zajmować się powagą sprawy, to zajmujemy się malowankami. Wydaje mi się, że stąd wynika mocna decyzja nieromantyzowania wsi - podsumowuje.
W audycji również:
- w ramach recenzji teatralnej Ewa Heine zrecenzowała "Małą piętnastkę. Legendy pomorskie" z Nowego Teatru im. Witkacego w Słupsku,
- zaprosiliśmy na wystawę "ELEVEN. Crème de la crème zamkowych nabytków - malarstwo", którą od 24 maja do 14 lipca można oglądać na Zamku Królewskim w Warszawie.
Tytuł audycji: Kulturalna Jedynka
Prowadziła: Martyna Podolska
Goście: Magdalena Królikiewicz (kuratorka wystawy), Remigiusz Brzyk (reżyser)
Data emisji: 26.05.2024 r.
Godzina emisji: 23.12
mg/kormp
Konkurs "Klasyka Żywa" rozstrzygnięty. "Chłopi" i "Wyzwolenie" z nagrodami głównymi - Jedynka - polskieradio.pl