Auta elektryczne. Jakie problemy mają ich użytkownicy?
Głównym czynnikiem, który wpływa na cenę samochodu elektrycznego jest akumulator. Producenci stosują w autach drogie baterie litowo-jonowe, które nierzadko stanowią 40 proc. wartości wyjściowej pojazdu. W upalnym i wilgotnym klimacie wystarczy pięć lat, aby akumulator zmniejszył pojemność aż o 50 proc.
Do tego niektóre rodzaje baterii litowo-jonowych mają zdolność do gwałtownego rozładowania się, w wyniku czego dochodzi do zwarcia a w efekcie do przegrzania, potencjalnej eksplozji i pożaru, trudnego do ugaszenia.
Jak poprawić bezpieczeństwo baterii do samochodów elektrycznych?
Nowym trendem w rozwoju konstrukcji baterii do samochodów elektrycznych jest opracowanie ogniw o większej pojemności, bardziej przyjaznych środowisku i gwarantujących bezpieczeństwo. Pracuje się też nad stworzeniem magazynów energii czy systemów BMS (Battery Management System) w celu przyszłościowego wykorzystania tego napędu w pojazdach autonomicznych. - Są zespoły pracujące nad technologiami recyclingu baterii, ponownego ich użycia - podkreślają goście "Eureki".
Z drugiej strony intensywnie badany jest temat ogniw bez wykorzystania elektrolitu. - Producenci zgłaszają się do nas. (...) Badamy starzenie tych ogniw, sprawdzamy nowe ogniwa pojawiające się na światowym rynku, aż do kompletnej baterii pod kątem bezpieczeństwa elektrycznego, tego jak zachowa się podczas wypadku czy w trakcie długiego użytkowania pojazdu - analizują rozmówcy Artura Wolskiego. Dodają jednak, że na obecnym etapie nie jesteśmy całkowicie odejść od ogniw litowo-jonowych.
Czy auta elektryczne płoną częściej?
Eksperci przekonują, że nie jest prawdą jakoby większość baterii litowo-jonowych stanowiła potencjalne źródło zagrożenia pożarem. - To są tak naprawdę ekstremalne przypadki. Pojazdy spalinowe również płoną, ale o tym mówi się mniej - precyzują. Pożary aut spalinowych są jednak spektakularne, a przedmiotem prac naukowców stały się również metody ich gaszenia. - Mamy współpracę nawet z jednostkami zajmującymi się pożarnictwem - słyszymy.
---
Daniel Sterniczuk (kierownik Laboratorium Elektroniki i Akustyki, Sieć Badawcza Łukasiewicz - Przemysłowy Instytut Motoryzacji) oraz Patryk Szwajkowski (Grupa Badawcza Nowych Technologii w Motoryzacji - Sekcja Pojazdów Autonomicznych, Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji), biorą udział w Kongresie Nowej Mobilności w Łodzi (24-26 września 2024).
Czytaj także:
Poza tym w audycji:
Muzeum Dawno, dawno temu... w Krynicy Zdroju. To miejsce, które przywołuje wspomnienia, rozczula swoją estetyką i wprawia w dobry nastrój. Opowiada historie poprzez pokazanie pięknych i unikalnych przedmiotów z XIX i początku XX wieku. Wśród eksponatów: stare bajki, kałamarze, cudeńka sztuki użytkowej, obrazy pełne beztroski. Obiekt powstał jako kontynuacja Muzeum Krasnali. Więcej opowiedziała w "Eurece" Aleksandra Kędzierska.
Tytuł audycji: Eureka
Prowadził: Artur Wolski
Goście: Daniel Sterniczuk (kierownik Laboratorium Elektroniki i Akustyki, Sieć Badawcza Łukasiewicz - Przemysłowy Instytut Motoryzacji), Patryk Szwajkowski (Grupa Badawcza Nowych Technologii w Motoryzacji - Sekcja Pojazdów Autonomicznych, Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji), Aleksandra Kędzierska
Data emisji: 24.09.2024 r.
Godzina emisji: 19.30
mg
Bezpieczne baterie do "elektryków". Nad czym aktualnie pracują naukowcy? - Jedynka - polskieradio.pl