Dlaczego kupujemy?
Zakupoholizm jest potrzebą robienia zakupów, wykonywaną pod wpływem wewnętrznego przymusu. Robienie zakupów polepsza nastrój, wprawia nas w przyjemny stan, daje ogólną przyjemność i satysfakcję.
- Ludzie kupują z pewnej potrzeby odbudowania siebie, pewnej wizji, do której aspirują, poza tym spełniają marzenia - mówi w radiowej Jedynce Harel, blogerka i podcasterka. - Nasze lokalne, polskie kupowanie jest czymś w rodzaju nadrabiania czegoś, o czym marzymy - podkreśla.
Jak zauważa Aleksandra Włodarczyk, ekspertka ds. mody zrównoważonej, autorka strony i social mediów swiadomykonsumentmody.pl, powodów, dla których kupujemy, jest bardzo wiele. - Wynikają one z naszych wewnętrznych potrzeb, one mogę być bardzo różne, np. związane z tym, żeby okryć swoje ciało - wyjaśnia. - Dzięki ubraniom zaspokajamy w sobie potrzebę dowartościowania się, przynależności, wyróżniania się w grupie. Drugim z powodów, dla których kupujemy, to są wszystkie działania speców od marketingu, którzy sprawiają, że my świadomie bądź nieświadomie w to wchodzimy - dodaje ekspertka.
Haule zakupowe influencerów
Influencerzy przedstawiają swoje najnowsze zakupy odzieżowe, pokazując m.in. jak dane ubrania wyglądają na ciele, jak można je stylizować. - Różne marki świetnie korzystają z mediów społecznościowych, doskonale nauczyły się jak to robić. (...) Celebryci bądź influencerzy fantastycznie lokują dany produkt - mówi Harel. - Budzi się w nas potrzeba posiadania akurat dokładnie tej rzeczy, którą ma osoba, którą śledzę, do której aspiruje. W dodatku to ma być dokładnie ta rzecz - dodaje blogerka.
"Moda stała się zakupami"
Zdaniem Aleksandry Włodarczyk, moda stała się dzisiaj olbrzymim biznesem. - Moda przekształciła się w sposób zarabiania pieniędzy, to jest bardzo smutne - mówi. - Firmy przerzucają miliardy sztuk odzieży przez nasze rynki, a następne podrzucają znowu do krajów globalnego południa, stwarzając im olbrzymi problem, nie tylko środowiskowy - zwraca uwagę.
Czytaj więcej:
W każdym odcinku audycji "Nowy wspaniały świat" prowadząca wraz z zaproszonymi gośćmi przeanalizuje współczesne zjawiska społeczne, zwłaszcza te kształtowane przez rozwój technologii. Karolina Korwin-Piotrowska dotknie spraw mających sprowokować do dyskusji i refleksji.
W poprzednich odcinkach z cyklu:
Tytuł audycji: Nowy wspaniały świat
Prowadziła: Karolina Korwin-Piotrowska
Goście: Harel (blogerka i podcasterka), Aleksandra Włodarczyk (ekspertka ds. mody zrównoważonej, autorka strony i social mediów swiadomykonsumentmody.pl)
Data emisji: 1.12.2024 r.
Godzina emisji: 16.10
ans
Zakupoholizm - uzależnienie czy styl życia? "Budzi się w nas potrzeba posiadania" - Jedynka - polskieradio.pl