Zakupoholizm - uzależnienie czy styl życia? "Budzi się w nas potrzeba posiadania"

Data publikacji: 01.12.2024 18:30
Ostatnia aktualizacja: 01.12.2024 18:48
Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
Karolina Korwin-Piotrowska wraz z gościniami: Aleksandrą Włodarczyk -ekspertką ds. mody zrównoważonej oraz Harel -- blogerką i podcasterką.
Karolina Korwin-Piotrowska wraz z gościniami: Aleksandrą Włodarczyk -ekspertką ds. mody zrównoważonej oraz Harel -- blogerką i podcasterką. , Autor - Piotr Podlewski/PR
Czym dzisiaj jest zakupoholizm? W audycji "Nowy wspaniały świat" wraz z ekspertkami zastanawialiśmy się, jaki wpływ na świat mają nasze wybory konsumenckie oraz dlaczego warto inwestować w jakość ubrań. 

Dlaczego kupujemy?

Zakupoholizm jest potrzebą robienia zakupów, wykonywaną pod wpływem wewnętrznego przymusu. Robienie zakupów polepsza nastrój, wprawia nas w przyjemny stan, daje ogólną przyjemność i satysfakcję. 

- Ludzie kupują z pewnej potrzeby odbudowania siebie, pewnej wizji, do której aspirują, poza tym spełniają marzenia - mówi w radiowej Jedynce Harel, blogerka i podcasterka. - Nasze lokalne, polskie kupowanie jest czymś w rodzaju nadrabiania czegoś, o czym marzymy - podkreśla. 

POSŁUCHAJ

31:24

Zakupoholizm - uzależnienie czy styl życia? (Nowy wspaniały świat/Jedynka)

 

Jak zauważa Aleksandra Włodarczyk, ekspertka ds. mody zrównoważonej, autorka strony i social mediów swiadomykonsumentmody.pl, powodów, dla których kupujemy, jest bardzo wiele. - Wynikają one z naszych wewnętrznych potrzeb, one mogę być bardzo różne, np. związane z tym, żeby okryć swoje ciało - wyjaśnia. - Dzięki ubraniom zaspokajamy w sobie potrzebę dowartościowania się, przynależności, wyróżniania się w grupie. Drugim z powodów, dla których kupujemy, to są wszystkie działania speców od marketingu, którzy sprawiają, że my świadomie bądź nieświadomie w to wchodzimy - dodaje ekspertka. 

Haule zakupowe influencerów 

Influencerzy przedstawiają swoje najnowsze zakupy odzieżowe, pokazując m.in. jak dane ubrania wyglądają na ciele, jak można je stylizować. - Różne marki świetnie korzystają z mediów społecznościowych, doskonale nauczyły się jak to robić. (...) Celebryci bądź influencerzy fantastycznie lokują dany produkt - mówi Harel. - Budzi się w nas potrzeba posiadania akurat dokładnie tej rzeczy, którą ma osoba, którą śledzę, do której aspiruje. W dodatku to ma być dokładnie ta rzecz - dodaje blogerka. 

"Moda stała się zakupami" 

Zdaniem Aleksandry Włodarczyk, moda stała się dzisiaj olbrzymim biznesem. - Moda przekształciła się w sposób zarabiania pieniędzy, to jest bardzo smutne - mówi. - Firmy przerzucają miliardy sztuk odzieży przez nasze rynki, a następne podrzucają znowu do krajów globalnego południa, stwarzając im olbrzymi problem, nie tylko środowiskowy - zwraca uwagę. 

Czytaj więcej: 

W każdym odcinku audycji "Nowy wspaniały świat" prowadząca wraz z zaproszonymi gośćmi przeanalizuje współczesne zjawiska społeczne, zwłaszcza te kształtowane przez rozwój technologii. Karolina Korwin-Piotrowska dotknie spraw mających sprowokować do dyskusji i refleksji. 

W poprzednich odcinkach z cyklu:

Tytuł audycji: Nowy wspaniały świat

Prowadziła: Karolina Korwin-Piotrowska 

Goście: Harel (blogerka i podcasterka), Aleksandra Włodarczyk (ekspertka ds. mody zrównoważonej, autorka strony i social mediów swiadomykonsumentmody.pl) 

Data emisji: 1.12.2024 r.

Godzina emisji: 16.10 

ans

Sygnały dnia
Sygnały dnia
cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.