Komunikacja lekarza z pacjentem. "Od niej zależy efekt terapeutyczny"

Data publikacji: 12.02.2025 13:20
Ostatnia aktualizacja: 12.02.2025 13:28
Ten tekst przeczytasz w 1 minutę
Jak powinna wyglądać komunikacja lekarza z pacjentem?
Jak powinna wyglądać komunikacja lekarza z pacjentem?, Autor - Inside Creative House/Shutterstock
Komunikacja pomiędzy lekarzem a pacjentem to jeden z najważniejszych elementów, który ma wpływ na proces stawiania diagnozy, leczenia, rehabilitacji oraz czynności pielęgnacyjnych. - Efekt terapeutyczny będzie zależał od tej komunikacji - nie ma wątpliwości Antonina Doroszewska.

Jak powinna wyglądać komunikacja lekarza z pacjentem?

Gość "Czterech pór roku" zwraca uwagę, że doświadczeniem pacjentów często jest niepewność, zagubienie i poczucie strachu. Na te emocje lekarki i lekarze powinni skutecznie odpowiedzieć. - Warto, aby dowiedzieli się, co z pacjentem się dzieje i, by umieli przekazać informację jak sytuacja dalej będzie się rozwijała z medycznego punktu widzenia - precyzuje. Ważne też, by personel medyczny poznał perspektywę pacjenta. Każda sytuacja jest indywidualna i wiążą się z nią określone skutki. 

Kontuzja kolana dla młodego mężczyzny lubiącego chodzić po górach wiąże się z brakiem możliwości spędzania wolnego czasu, ból palca zaś wiolonczelistce uniemożliwia kontynuowanie kariery. - To pewne potrzeby, które pacjent ma. Pewne wartości, które są dla niego ważne i będą podstawą decyzji odnośnie do leczenia - analizuje Doroszewska. Dodaje, że na poszczególne elementy komunikacji uwagę zwraca się już podczas kształcenia przyszłych lekarzy. 


POSŁUCHAJ

10:53

Komunikacja lekarza z pacjentem. "Od niej zależy efekt terapeutyczny" (Cztery pory roku/Jedynka)

 

W jaki sposób szkoli się przyszły personel medyczny?

Proces szkolenia składa się z części teoretycznej i praktycznej. Komunikacja medyczna jest dyscypliną naukową opartą na dowodach naukowych, a liczne badania wskazują, na co warto zwrócić uwagę. - Z punktu widzenia kształcenia najistotniejsze jest dla nas, aby nasi studenci i absolwenci umieli budować dobre relacje z pacjentami. W odniesieniu do wiedzy, którą na początku przekazujemy, dajemy studentom możliwości ćwiczenia tych umiejętności - tłumaczy Doroszewska. 

Czytaj też:

Tytuł audycji: Cztery pory roku

Prowadziła: Agnieszka Kunikowska

Gość: Antonina Doroszewska (kierownik Studium Komunikacji Medycznej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego)

Data emisji: 10.02.2025 

Godzina emisji: 11.14

mg/kor

Tak to bywało
Tak to bywało
cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.