Jak powinna wyglądać komunikacja lekarza z pacjentem?
Gość "Czterech pór roku" zwraca uwagę, że doświadczeniem pacjentów często jest niepewność, zagubienie i poczucie strachu. Na te emocje lekarki i lekarze powinni skutecznie odpowiedzieć. - Warto, aby dowiedzieli się, co z pacjentem się dzieje i, by umieli przekazać informację jak sytuacja dalej będzie się rozwijała z medycznego punktu widzenia - precyzuje. Ważne też, by personel medyczny poznał perspektywę pacjenta. Każda sytuacja jest indywidualna i wiążą się z nią określone skutki.
Kontuzja kolana dla młodego mężczyzny lubiącego chodzić po górach wiąże się z brakiem możliwości spędzania wolnego czasu, ból palca zaś wiolonczelistce uniemożliwia kontynuowanie kariery. - To pewne potrzeby, które pacjent ma. Pewne wartości, które są dla niego ważne i będą podstawą decyzji odnośnie do leczenia - analizuje Doroszewska. Dodaje, że na poszczególne elementy komunikacji uwagę zwraca się już podczas kształcenia przyszłych lekarzy.
W jaki sposób szkoli się przyszły personel medyczny?
Proces szkolenia składa się z części teoretycznej i praktycznej. Komunikacja medyczna jest dyscypliną naukową opartą na dowodach naukowych, a liczne badania wskazują, na co warto zwrócić uwagę. - Z punktu widzenia kształcenia najistotniejsze jest dla nas, aby nasi studenci i absolwenci umieli budować dobre relacje z pacjentami. W odniesieniu do wiedzy, którą na początku przekazujemy, dajemy studentom możliwości ćwiczenia tych umiejętności - tłumaczy Doroszewska.
Czytaj też:
Tytuł audycji: Cztery pory roku
Prowadziła: Agnieszka Kunikowska
Gość: Antonina Doroszewska (kierownik Studium Komunikacji Medycznej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego)
Data emisji: 10.02.2025
Godzina emisji: 11.14
mg/kor
Komunikacja lekarza z pacjentem. "Od niej zależy efekt terapeutyczny" - Jedynka - polskieradio.pl