"Magdalena Abakanowicz. Prolog". Jak ewoluował język twórczy artystki?

Data publikacji: 24.02.2025 10:25
Ostatnia aktualizacja: 24.02.2025 10:45
Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
Otwarcie wystawy "Magdalena Abakanowicz. Prolog" w Kordegardzie, galerii Narodowego Centrum Kultury w Warszawie
Otwarcie wystawy "Magdalena Abakanowicz. Prolog" w Kordegardzie, galerii Narodowego Centrum Kultury w Warszawie, Autor - PAP/Radek Pietruszka
Ekspozycja "Magdalena Abakanowicz. Prolog" prezentowana w Kordegardzie przywołuje pierwszą indywidualną wystawę artystki w tej samej co przed 65 laty przestrzeni. Twórcy cofają się do początku jej drogi twórczej, by spojrzeć na pierwszy świadomie zbudowany pokaz artystyczny. Fundamentem całości są malarstwo i tkanina. 

Abakanowicz (mniej)znana

"Magdalena Abakanowicz. Prolog" to wystawa pokazująca, w jaki sposób język form artystki rozwijał się na przestrzeni lat. 

Należy podkreślić, że wiele prezentowanych w galerii prac było dotąd nieznanych szerszej publiczności. To pozwala nam spojrzeć na Magdalenę Abakanowicz z zupełnie nowej perspektywy. - Po festiwalu wystaw skupionych głównie w obszarze jej sztuki z lat 60. i 70., czyli pełnoprzestrzennych, miękkich rzeźb i wokół medium tkaniny, tutaj pokazujemy ten "krok przed" - wskazuje kuratorka, Marta Kowalewska. Docieramy do pierwszych inspiracji, dostrzegamy elementy, które później będą stale obecne w twórczości artystki.


POSŁUCHAJ

47:59

"Magdalena Abakanowicz. Prolog". Jak ewoluował język twórczy artystki? (Spacer z kulturą/Jedynka)

 

To praca z przestrzenią, wielkoformatowość, fascynacja naturą.

Zdaniem minister kultury i dziedzictwa narodowego, Hanny Wróblewskiej, ważne jest nie tylko to, co na wystawie możemy zobaczyć, ale również forma prezentacji. - To odwołanie do pierwszej wystawy Magdaleny Abakanowicz w Kordegardzie. Historia zatacza koło, ale za każdym razem można widzieć to innymi oczami i w innym kontekście - przekonuje. Część prac umieszczono wysoko, by zwiedzający mogli dostrzec całość, a co za tym idzie głębiej przeżyć kontakt z tą sztuką. 


Magdalena Abakanowicz urodziła się 20 czerwca 1930 roku w Falentach niedaleko Warszawy. Po maturze w gdyńskiej szkole rozpoczęła studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Sopocie, ale wkrótce przeniosła się do Warszawy na Akademię Sztuk Pięknych. Po studiach tworzyła monumentalne gwasze, pełne dzikich barw, fantastycznych roślin i stworzeń. Szybko jednak odeszła od malarstwa. Zajęła się tkaniną, starała się nadać jej trójwymiarowość.

Od połowy lat 60. tworzyła olbrzymie prace wykonane tradycyjną techniką tkacką z barwionego sizalu, które miały cechy w pełni przestrzenne: jednocześnie rzeźbiarskie i architektoniczne. Lata 80. i następne to także czas tworzenia przez Abakanowicz wielkich realizacji przestrzennych na wolnym powietrzu, m.in. we Włoszech, w Izraelu, Niemczech, USA, Korei Południowej, na Litwie. Jedna z największych ("Nierozpoznani" - tworzy ją 112 postaci odlanych z żeliwa) znajduje się w poznańskim parku na Cytadeli.

Magdalena Abakanowicz zmarła 20 kwietnia 2017 roku w Warszawie w wieku 86 lat.

Czytaj także:

Poza tym w audycji:

O książce "Żeromski: powroty", o uczestnictwie młodzieży w kulturze w kontekście dynamicznych zmian współczesnego świata i o programie kulturalnym polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.

Audycja powstaje we współpracy z Narodowym Centrum Kultury. 

Tytuł audycji: Spacer z kulturą

Prowadziła: Anna Stempniak

Data emisji: 23.02.2025 r.

Godzina emisji: 21.06

kor

cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.