Gra na instrumentach a rozwój dzieci. Dlaczego warto aby dzieci uczyły się grać na instrumentach?

Data publikacji: 06.03.2025 15:40
Ostatnia aktualizacja: 06.03.2025 16:06
Ten tekst przeczytasz w 1 minutę
Co daje dzieciom nauka gry na instrumencie?
Co daje dzieciom nauka gry na instrumencie?, Autor - AnnaStills/shutterstok.com
Gra na instrumencie rozwija pamięć werbalną, połączenia nerwowe między dwoma półkulami mózgu, zdolności manualne, potencjał intelektualny. Dzięki temu dziecko osiąga lepsze wyniki w nauce szkolnej.

Czego może nauczyć nas muzyka?

Od najmłodszych lat dzieci chętnie sięgają po zabawki wydające dźwięki lub instynktownie uderzają i stukają przedmiotami, które wpadną im w ręce. Zawsze też żywo reagują na muzykę i chętnie śpiewają. Mimo to wielu rodziców nie próbuje wprowadzić ich w świat prawdziwych instrumentów, a to duża strata – nauka gry nie tylko rozwija dziecko, ale także wspiera prawidłowy rozwój jego mózgu.


POSŁUCHAJ

08:59

Gra na instrumentach a rozwój dzieci. (Cztery pory roku/Jedynka)

 

- Granie na instrumencie rozwija pamięć, również tę werbalną. Ma to miejsce przez rozwój określonych struktur mózgowych odpowiedzialnych za pamięć werbalną. Rozwijają się również połączenia nerwowe między dwoma półkulami, które są potrzebne zarówno w nauce mowy, jak i nauce matematyki czy jeździe na rowerze - mówi na antenie Jedynki Aneta Czerska, matematyczka, autorka metody wszechstronnego wspierania rozwoju dziecka "Cudowne Dziecko". - Ponadto gra na instrumencie przygotowuje dziecko do osiągnięcia życiowego sukcesu, zwiększa dyscyplinę, umiejętność zarządzania czasem, ale wspomaga także koordynację ruchową, zdolności manualne i poprawia poczucie własnej wartości - dodaje. 

Instrumenty, od których powinniśmy zacząć naukę

Jak podkreśla gościni Jedynki, dzieci od urodzenia mają szereg zdolności, które jeżeli nie są rozwijane, zanikają. - Wśród tych zdolności jest słuch absolutny i należałoby się zająć tym niemalże od pierwszych dni, tygodni, miesięcy życia - mówi. - Możemy uczyć dziecko rytmów, właściwie wprowadzać naukę dźwięków i mowy, ale już około roku, kiedy dziecko jest w stanie stanąć przy instrumencie czy przy nim usiąść, moglibyśmy wprowadzać pierwsze zabawy, m.in. prezentowanie bajek przy użyciu pianina. Taka nauka na instrumencie jak najbardziej może zaistnieć we wczesnym dzieciństwie - wyjaśnia.

Czytaj też: 

Tytuł audycji: Cztery pory roku

Prowadził: Roman Czejarek

Gość: Aneta Czerska (matematyczka, autorka metody wszechstronnego wspierania rozwoju dziecka "Cudowne Dziecko")

Data emisji: 6.03.2025 r.

Godzina emisji: 9.40

ans/kor

cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.