Fryderyki. Czy pamiętasz nagrodzonych w kategorii Debiut w latach 90.?

Data publikacji: 02.04.2025 14:34
Ostatnia aktualizacja: 02.04.2025 14:57
Ten tekst przeczytasz w 5 minut
Uroczystość wręczenia statuetek nagrody muzycznej Fryderyk '96 w Sali Kongresowej Pałacu Kultury i Nauki. Nz. laureaci nagrody Justyna Steczkowska i Grzegorz Ciechowski, którzy otrzymali po cztery statuetki
Uroczystość wręczenia statuetek nagrody muzycznej Fryderyk '96 w Sali Kongresowej Pałacu Kultury i Nauki. Nz. laureaci nagrody Justyna Steczkowska i Grzegorz Ciechowski, którzy otrzymali po cztery statuetki, Autor - PAP/Radosław Pietruszka
Fryderyki to najważniejsze polskie wyróżnienia muzyczne. Otrzymać taką nagrodę na start, to jak wygrać złoty los na loterii. Kto zgarnął statuetkę w kategorii Debiut w latach 1996-1999? Czy docenieni artyści dobrze wykorzystali swoją szansę? Czy są wciąż aktywni na polskiej scenie?

Rok 1994 - Kasia Kowalska

Po raz pierwszy Fryderyki zostały wręczone w 1994 roku. Wówczas w kategorii Debiut Roku nominowani byli: Big Day, Flapjack, Edyta Górniak, Kasia Kowalska i Anita Lipnicka. Choć aż w dwóch kategoriach - Piosenka Roku i Najlepszy Teledysk - nagrodzony został zespół Varius Manx (za hit "Zanim zrozumiesz"), to nie Lipnicka, lecz Kowalska została wyróżniona.

W 1994 roku, wówczas 21-letnia, Kasia Kowalska wydała płytę "Gemini". Album pokrył się podwójną platyną (ponad 400 tys. sprzedanych egzemplarzy). Na pierwsze miejsce Listy przebojów Programu Trzeciego zawędrowała piosenka "Jak rzecz". Do drugiego miejsca Listy dotarł utwór "Oto ja".

Artystka od tego czasu wydała jeszcze osiem albumów, których łączny nakład wyniósł ponad 1,3 mln egzemplarzy. Wiele jej kompozycji - m.in.: "A to, co mam...", "Coś optymistycznego", "Co może przynieść nowy dzień", "Wyrzuć ten gniew", "Bezpowrotnie", "Antidotum", "Pieprz i sól", "Prowadź mnie", "Dlaczego nie!", "Spowiedź" - zostało przebojami. 

Z okazji 30-lecia piosenki "Jak rzecz", w 2024 roku, Kowalska wykonała ten utwór na imprezie Pol'and'Rock Festival:



Czytaj także:

Rok 1995 - Edyta Górniak

W 1995 roku wspomniana wyżej Kasia Kowalska odebrała kolejnego Fryderyka, tym razem w kategorii Piosenka Roku ("A to, co mam..."). A kto został doceniony w kategorii Fonograficzny Debiut Roku? Nominowani byli: Edyta Górniak i zespoły: Blenders, Kobong, Myslovitz i O.N.A. Wyróżniona została Górniak.

W 1995 roku 23-letnia Górniak miała już za sobą poważne sukcesy - w 1994 zajęła drugie miejsce w finale 39. Konkursu Piosenki Eurowizji w Dublinie z utworem "To nie ja!", wcześniej - w 1990 roku - otrzymała wyróżnienie w koncercie Debiuty podczas 27. Krajowego Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu. Za sprawą udziału w musicalu "Metro" miała już grono oddanych fanów. Formalnie jednak zadebiutowała w 1995 roku, wydając album "Dotyk", na którym - poza "To nie ja!" - znalazły się m.in. przeboje "Dotyk", "Będę śniła" i "Jestem kobietą". 

Potem ukazały się jeszcze płyty: "Edyta Górniak" (1997), "Perła" (2002), "Invisible" (2003), "E·K·G" (2007) i "My" (2012) oraz jeden album koncertowy i dwa świąteczne. M.in. dzięki szerokiej skali głosu i utworom nagranym w języku angielskim wokalistce udało się przebić na zagranicznych rynkach muzycznych - singiel "One & One" dotarł do 28. miejsca listy European Radio Top 50 czasopisma "Music & Media", kompozycja "When You Come Back to Me" stała się przebojem w Skandynawii, a w Portugalii jej fragment wykorzystano w czołówce popularnego serialu telewizyjnego. 



Czytaj także:

Rok 1996 - Justyna Steczkowska

Rok 1996 zdecydowanie należał do - wówczas 24-letniej - Justyny Steczkowskiej, znanej już widzom Telewizji Polskiej z 31. Krajowego Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu i programu "Szansa na sukces", w którym zwyciężyła w odcinku z przebojami grupy Maanam (wykonała utwór "Boskie Buenos").

Na gali Fryderyków artystka okazała się najlepsza w czterech kategoriach - Wokalistka Roku, Piosenka Roku ("Oko za oko"), Album Roku - Pop ("Dziewczyna szamana") i Fonograficzny Debiut Roku. W tej ostatniej kategorii Steczkowska starła się z: Anitą Lipnicką, Robertem Chojnackim, Tytusem Wojnowiczem i zespołem Kaliber 44. Warto dodać, że album "Dziewczyna szamana" powstał we współpracy z Grzegorzem Ciechowskim, za co ten ostatni zgarnął statuetki w kategorii Producent Muzyczny i Aranżer Roku.

Choć Steczkowska nie odnotowała już później tak spektakularnego sukcesu, jak ten z 1996 roku, jest aktywna i popularna do dziś, o czym świadczy choćby fakt, że w tym roku będzie reprezentowała Polskę w 69. Konkursie Piosenki Eurowizji.



Czytaj także:


Rok 1997 - Anna Maria Jopek

W 1997 roku, w którym na listach przebojów królowały hity "Takie tango" Budki Suflera, "12 groszy" Kazika Staszewskiego czy "Chłopaki nie płaczą" T.Love, w kategorii Fonograficzny Debiut Roku o Fryderyka walczyli: Anna Maria Jopek, Patrycja Kosiarkiewicz, Norbi oraz zespoły Atmosphere i Sixteen. Wygrała 27-letnia Jopek, która debiutowała albumem "Ale jestem". 

Anna Maria Jopek prowadzi równolegle swoją karierę w kraju i za granicą. Wydała 17 albumów studyjnych, część w języku angielskim. Wylansowała przeboje, takie jak: "Ja wysiadam", "Szepty i łzy", "Na dłoni", "O co tyle milczenia", "Upojenie", "Tam, gdzie nie sięga wzrok". Odnosi sukcesy na scenie jazzowej - występuje na najbardziej prestiżowych wydarzeniachwspółpracuje z legendami gatunku, jak Pat Metheny czy Bobby McFerrin.



Rok 1998 - Reni Jusis

W roku 1998 w polskiej muzyce doszło do trzęsienia ziemi. Na wciąż rozwijającym się rynku pojawiła się nowa jakość, nowe spojrzenie na muzykę taneczną. Jednym słowem - Reni Jusis. Jej "Zakręcona" zawładnęła parkietami. 24-letnia artystka na gali Fryderyków została doceniona w kategoriach: Piosenka Roku ("Zakręcona"), Album Roku - Rap & Hip-Hop ("Zakręcona") i Fonograficzny Debiut Roku (pokonując: Andrzeja Piasecznego, Pati Yang i zespoły Sędzia Dread i Ścianka).   

Jusis kilka razy dokonywała zaskakujących zwrotów w swojej karierze, przeskakiwała między gatunkami, miała romans z piosenką francuską. Wylansowała wiele przebojów, m.in. "Nic o mnie nie wiecie", "Nigdy ciebie nie zapomnę" czy "Kiedyś cię znajdę". Niedawno wydała album "Re Trans Misja", na którym znalazły się reworki wszystkich utworów z płyty sprzed dwóch dekad pt. "Trans Misja".



Rok 1999 - Golec uOrkiestra

W 1999 roku ukazał się największy przebój zespołu Myslovitz, jeden z najważniejszych utworów w historii polskiej piosenki - "Długość dźwięku samotności". W tym samym roku na gali Fryderyków w kategorii Fonograficzny Debiut Roku nominowani byli: (Gabriel) Fleszar oraz zespoły: Karmacoma, Golec Orkiestra, Poluzjanci i Siedem. Statuetkę odebrali bracia Paweł i Łukasz Golec z Golec uOrkiestra.

Zespół Golec uOrkiestra został założony w 1998 roku, początkowo pod nazwą Golec Folk Band. Wcześniej bracia Golec współpracowali (w roli muzyków sesyjnych) z wieloma polskimi wykonawcami, m.in.: Marylą Rodowicz, Pawłem Kukizem, Kayah czy Andrzejem Piasecznym. W 1999 roku ukazał się album "Golec uOrkiestra 1", na którym znalazły się piosenki łączące brzmienia tradycyjne z nowoczesnymi, w tym muzyką latynoską, rock'n'rollową, jazzową czy ska. Wydawnictwo, które pokryło się podwójną platyną, zawierało hity: "Crazy Is My Life" czy "Lornetka".

Od 1999 roku grupa wydała jeszcze cztery albumy, każdy z takim samym tytułem, opatrzony jedynie kolejnym numerem. Zespół wylansował przeboje, takie jak: "Szarpany", "Słodycze", "Pędzą konie", "Nie ma nic", "Kto się ceni", "Bo lato rozpala", "Pomarańcza", "Życie jest muzyką", "Młody maj", "Ściernisko" czy "Górą Ty".



Czytaj także:


kk/kor

Tylko szczerze
Tylko szczerze
cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.