Pasticcio muzyczne, tak jak potrawa, łączy wykwintne składniki arii, recytatyw i najbardziej lubianych elementów utworów różnych kompozytorów. - Włoski termin 'pasticcio' dosłownie oznacza 'pasztet'. Oznaczało potrawę złożoną z kilku składników, przy czym w XVII i XVIII wieku to nie była zwykła potrawa, tylko potrawa przeznaczona dla arystokracji, na najwspanialsze uczty. Potrawie tej nadawano wyrazisty kształt tak, żeby postawiona na stole wprawiała w zachwyt. W muzyce terminem tym określamy dzieła, które składały się z arii różnych kompozytorów - powiedziała dr Aneta Markuszewska z Instytutu Muzykologii UW.
Pasticcia były niegdyś bardzo popularne i cenione, ponieważ zawierały wyczekiwane przez melomanów utwory. Z czasem zaczęły być postrzegane jako gorsze, o mniejszej wartości artystycznej niż dzieła jednego kompozytora. Dzieła w gatunku pasticcio tworzyli tacy kompozytorzy jak Haydn, Vivaldi, Glueck czy Haendel. Obecnie obserwuje się powrót do zapomnianych dzieł.
Zapraszamy do wysłuchania całej audycji.
Tytuł audycji: Wielkanocne pasticcio
Prowadzi: Katarzyna Jankowska
Gość: dr Aneta Markuszewska (Instytut Muzykologii UW)
Data emisji: 2.04.2018
Godzina emisji: 10.00
abi/ag