Zapach - nie tylko ozdoba, ale również element marki

Data publikacji: 12.02.2021 15:50
Ostatnia aktualizacja: 15.02.2021 08:54
Ten tekst przeczytasz w 1 minutę
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjne, Autor - Shutterstock/Africa Studio
Przyjemne zapachy otaczają nas, odprężają, dają ukojenie czy dobry nastrój. W "Czterech porach roku" mówiliśmy o tym, czym kierujemy się, wybierając zapachy dla swoich najbliższych, ale też o tym, czy to możliwe, że pod wpływem określonych zapachów możemy podejmować różnego rodzaju decyzje, głównie dotyczące zakupów.

Zapach - silną częścią wizerunku 

Jak wyjaśnia Marta Siembab, jedyna w Polsce senselierka, ekspert zapachowy, każdy z nas powinien posiadać przynajmniej trzy strategiczne zapachy na różne okazje. - Jeżeli ktoś jest na sali negocjacyjnej i chce pokazać tam część "swojego ja" to niekoniecznie w domu chce pokazywać te same cechy, dlatego zachęcam do budowania garderoby zapachowej, posiadania trzech strategicznych zapachów na różne okazje - mówi. - Zapach jest niedocenianą, a bardzo silną częścią naszego wizerunku - zaznacza ekspert. 


POSŁUCHAJ

05:20

Zapach - nie tylko ozdoba, ale również element marki (Cztery pory roku/Jedynka)

 

Aromamarketing

Marketing zapachowy jest formą koncepcji marketingu sensorycznego, polegającą na aromatyzowaniu pomieszczeń. Podstawowym zadaniem aromamarketingu jest stworzenie przyjemnej, prozakupowej atmosfery w miejscu sprzedaży oraz w punktach obsługi klienta. Po raz pierwszy zaczęto stosować aromamarketing w latach 90. XX wieku. 

-Niewiele rzeczy wtedy pachniało i wystarczyło, że w danym sklepie pachniało czymkolwiek i sama obecność zapachu podnosiła atrakcyjność produktu i tego miejsca sprzedaży - wyjaśnia gość audycji. - Obecnie projektujemy dla zmysłów, projektujemy całe doświadczenie związane z marką, dostosowując je nie tylko do jej wartości, ale do tego, jakie osoby przychodzą w dane miejsce, co chcą przeżyć i z jakimi emocjami chcą wyjść - dodaje Marta Siembab. 

Odpowiednio dobrany zapach sprawia, że klienci identyfikują firmę jako bardziej ekskluzywną, sprzedającą produkty o wyższej jakości. 

Sense branding

Zapach jako jedyny sygnał odbierany przez zmysły wędruje przez układ nerwowy człowieka kilkoma ścieżkami jednocześnie. Wyniki badań dowodzą, że aż 75 proc. naszych emocji stymulowanych jest przez dobiegające do nas zapachy. 

Sense branding, czyli budowanie marki za pomocą wrażeń zmysłowych, to zdobycz ostatniej dekady. - Zapach już nie jest tylko ozdobą, ale elementem marki, doświadczenia klienta. Buduje się całe krajobrazy zapachowe - mówi Marta Siembab. 

Czytaj również: 

Tytuł audycji: Cztery pory roku 

Prowadziła: Joanna Racewicz 

Gość: Marta Siembab (senselierka, ekspert zapachowy)

Data emisji: 12.02.2021 r. 

Godzina emisji: 11.24

ans

cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.