"Dziecko ma prawo do emocji". Jak powinny wyglądać relacje nauczyciela i ucznia?

Data publikacji: 01.06.2022 11:58
Ostatnia aktualizacja: 01.06.2022 15:37
Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
Jak powinny wyglądać relacje nauczyciela i uczniów?
Jak powinny wyglądać relacje nauczyciela i uczniów?, Autor - Syda Productions/shutterstock
- Absolutną podstawą jest zbudowanie relacji z uczniem. Nie chodzi o przyjaźń, tylko o bycie mądrym dorosłym - mówi w Programie 1 Polskiego Radia Przemysław Staroń, nauczyciel roku 2018. Dlaczego zdaniem naszego gościa dziecko, w dzisiejszej szkole, nie powinno wstydzić się bycia sobą?
  • Przemysław Staroń jest nauczycielem etyki. W 2018 roku zdobył prestiżowy tytuł Nauczyciela Roku.
  • Jak przyznaje, zdarza się, że nauczyciele w swoich szkołach muszą być herosami.
  • Jednocześnie powinni dawać uczniom możliwość akceptacji samych siebie.

Przemysław Staroń zdradza, że jako dziecko chciał zostać… archeologiem. - Paradoksalnie cały czas nim jestem, tylko może nie takim dosłownie odkopującym artefakty. Tak naprawdę nauczyciel i psycholog, którym jestem, jest takim trochę archeologiem, który pozwala wydobywać to, co jest ukryte (…). Często wiąże się to z odsłonięciem różnych stereotypowych skorupek i wtedy widzi się dziecko z jego pasją, talentami i niesamowitością - opowiada.

- Czytałem świetny tekst, że od nauczycieli i nauczycielek oczekuje się rzeczy niewyobrażalnych, nie dając im odpowiednich narzędzi. Bardzo często my to jednak robimy i to jest cudem. Przy czym tak absolutnie być nie powinno - dodaje.

Przyznaje również, że stara się pomagać wszystkim. - Często my wszyscy, którzy jesteśmy w edukacji, musimy być takimi herosami, chociaż kiedy składa się CV do szkoły, nie ma tam takiego wymagania jak heroizm - słyszymy.

Nie przyjaźń, tylko bycie mądrym dorosłym

Przemysław Staroń zwraca uwagę, że dla nauczyciela absolutną podstawą jest zbudowanie relacji z uczniem. - Wiem, że to jest często wyświechtane. To nie chodzi o przyjaźń, tylko o bycie mądrym dorosłym w tej relacji. Trzeba pamiętać, że to zawsze jest relacja dorosłego z młodszym człowiekiem. Przyjaźń jest czymś równym, natomiast tutaj dorosły musi pamiętać, że to on jakby stymuluje tę relację - wyjaśnia.

- W takim totalnym konkrecie, to zawsze zaczynam od dania poczucia absolutnej akceptacji, "czyli nie ma znaczenia, kim jesteś i masz prawo być, kim chcesz, dopóki nie robisz nikomu krzywdy". Wtedy dzieciaki zaczynają się czuć dobrze i komfortowo. Czują też, że mogą być sobą, jeżeli nawet wcześniej miały poczucie, że głupio być sobą - tłumaczy.

Dziecko powinno stawiać pytania

Zdaniem naszego gościa dzięki akceptacji ze strony dorosłego uczniowie "zaczynają odkrywać w sobie niesamowite cuda". - Kiedy dziecko odczuwa jakąkolwiek emocję, to trzeba zawsze dawać mu do zrozumienia, że ma do tego prawo - zauważa Przemysław Staroń.

Ważne jest, żeby zachęcać dziecko do stawiania sobie pytań, takich jak "co czujesz" czy "co cię pasjonuje". - To jest ten fundamentalny poziom: powiedz mi, co ci sprawia przyjemność? Co chciałbyś robić, budząc się o godz. 7.00 w styczniu, kiedy będzie ciemno? Mimo wszystko, co będzie cię pchało, żeby wyjść z domu? - podpowiada nasz ekspert.

Czytaj także:

POSŁUCHAJ

06:50

"Dziecko ma prawo do emocji". Jak powinny wyglądać relacje nauczyciela i ucznia? (Jedynka/Cztery pory roku)

Tytuł audycji: Cztery pory roku

Prowadziła: Joanna Racewicz

Gość: Przemysław Staroń (Nauczyciel Roku 2018)

Data emisji: 1.06.2022 

Godzina emisji: 9.39

DS

Aktualności radiowej Jedynki
Aktualności radiowej Jedynki
cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.