Mikołaj Krupiński zwraca uwagę, że "bez względu na to, jak optymalnie pod kątem widoczności kierującego ustawimy lusterko, martwe pole, czyli miejsce, gdzie nie sięga wzrok lusterka, pozostaje". Szczególnie niebezpieczne jest to w samochodach ciężarowych.
- Bodajże w 2007 roku Unia Europejska zaproponowała dyrektywę, która obligowała producentów samochodów do umieszczania dodatkowych lusterek w pojazdach ciężarowych, powołując się na statystyki wypadków, że na drogach UE z tego powodu zginęło 400 osób - przypomina ekspert.
Stąd na drogach często widzimy ciężarówki z dodatkowymi lusterkami, które mają ograniczyć martwą strefę. Jak się okazuje, pozostali kierowcy nie zawsze wiedzą, że prowadzenie większego pojazdu wiąże się z gorszą widocznością.
- Podczas robienia kursu na prawo jazdy te informacje są przekazywane przez instruktorów, natomiast część kierowców może o tym zapominać, że kierowca samochodu ciężarowego czy autobusu ma ograniczoną widoczność, zwłaszcza z przodu, na boku z prawej i lewej strony lub bezpośrednio za pojazdem - mówi Mikołaj Krupiński.
Źródło: WORD Białystok/YouTube
Naklejki na pojazdach - nie ma nakazu
W Polsce nie ma odgórnego nakazu umieszczania naklejek informujących o martwej strefie, jednak niektórzy kierowcy samochodów ciężarowych mają na swoich pojazdach takie naklejki w języku angielskim.
- W naszym kraju często mamy naklejki na ciągniku siodłowym i naczepie informujące o tym, że pojazd zachodzi półtora metra. Z uwagi na gabaryty nie może tak skręcić, aby zmieścić się pomiędzy samochodami. Jeżeli mamy samochód zaparkowany nieprzepisowo w ciasnej uliczce, to ten pojazd ze względu na martwe pole może zahaczyć nasz samochód, kiedy skręca w lewą bądź prawą stronę. Pamiętajmy, że naczepa nie jest tak samo skrętna jak samochód osobowy - mówi Mikołaj Krupiński.
Co oznaczają naklejki z prędkościami?
Dlaczego na TIR-ach i niektórych innych samochodach ciężarowych widnieje aż kilka oznaczeń ograniczenia prędkości: 50, 60, 70 lub 80 km/h? - To nie jest jednolity zapis dla wszystkich krajów Unii Europejskiej i nie każdy pojazd ciężarowy w ruchu drogowym posiada takie naklejki. Są one też na przykład na kamperach czy przyczepach. Informują o tym, jakie są dozwolone limity prędkości dla tego pojazdu zarejestrowanego w danym kraju - wyjaśnia Mikołaj Krupiński.
W Polsce pojazdy ciężarowe mogą poruszać się na drogach szybkiego ruchu z prędkością 80 km/h, co jest dominującą wartością we Wspólnocie i poza nią, ale zdarza się, że w niektórych krajach maksymalna prędkość wynosi 64 km/h jak na Cyprze czy 110 km/h jak w Rumunii.
Zobacz także:
Tytuł audycji: Cztery pory roku
Prowadził: Roman Czejarek
Gość: Mikołaj Krupiński (Instytut Transportu Samochodowego)
Data emisji: 9.03.2023
Godzina emisji: 9.36
DS
Martwe pole w lusterku. Dlaczego jest tak niebezpieczne? - Jedynka - polskieradio.pl