Nowe paliwo E10 - tankuj bezpiecznie

Data publikacji: 10.03.2023 19:00
Ostatnia aktualizacja: 10.03.2023 19:15
Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
Po wprowadzeniu tarczy antyinflacyjnej stawki podatku VAT na paliwa silnikowe zostały obniżone do 8 proc.
Po wprowadzeniu tarczy antyinflacyjnej stawki podatku VAT na paliwa silnikowe zostały obniżone do 8 proc., Autor - Shutterstock/zieusin
Prawdopodobnie już na początku wiosny na stacjach benzynowych pojawi się nowe paliwo. To benzyna oznaczona symbolem E10. - To paliwo przede wszystkim powinno być tańsze - mówi w Programie 1 Polskiego Radia Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
  • Wczesną wiosną na stacjach benzynowych w Polsce pojawi się nowe paliwo oznaczone symbolem E10
  • Będzie ono miało wyższy, bo aż dziesięcioprocentowy dodatek etanolu, a tym samym - niższą zawartość ropy naftowej
  • Nowe paliwo będzie tańsze i bardziej ekologiczne, minusem będzie jednak większe zużycie

Paliwo E10 teoretycznie może być sprzedawane już od 1 stycznia tego roku, jednak stacje benzynowe muszą przygotować się do jego wprowadzenia, stąd na nowy produkt będzie trzeba jeszcze trochę poczekać.

Skład paliwa E10

Od znanych nam dotychczas paliw E10 będzie się różniło zawartością etanolu.

- Paliwo E5 zawiera pięcioprocentowy dodatek etanolu, a paliwo E10 - dziesięcioprocentowy. A ten etanol to po prostu alkohol z trzciny cukrowej, z buraków, z pszenicy, czyli z takich rzeczy, powiedziałbym, jadalnych - wyjaśnia Jakub Faryś. - W niektórych krajach Europy Zachodniej, na przykład w Niemczech, Holandii, już od kilku lat takie paliwo jest na stacjach i podkreślam - ono jest równolegle z paliwem E5.

Tańsze i czystsze

Korzyści z wprowadzenia nowego paliwa jest kilka. Pierwsza ma wymiar geopolityczny i polega na tym, że do Polski będzie trzeba importować mniej ropy naftowej. Jest jednak kilka innych plusów, które zauważy każdy z nas.

- To paliwo przede wszystkim powinno być tańsze. Niedużo, ale kilka, kilkanaście czy może kilkadziesiąt groszy, bo to zależy od uwarunkowań krajowych. Zobaczymy, jak to będzie na stacjach - mówi ekspert. - Jest jeszcze jedna bardzo ważna i wymierna korzyść - mianowicie te spaliny są czystsze - dodaje. I precyzuje, że wprawdzie redukcja dwutlenku węgla jest stosunkowo nieduża, natomiast znacznie niższa jest emisja tlenków azotu i cząstek stałych, a to właśnie cząstki stałe powodują bardzo poważne choroby.

Czytaj także:

Zużycie paliwa

Minusem nowego paliwa jest jego wyższe zużycie.

- Mówi się o tym, że to zużycie paliwa jest większe mniej więcej półtora procenta, ale niektóre badania pokazują troszkę więcej. Ale pamiętajmy, jeżeli już w ogóle mówimy o zużyciu paliwa, to bardzo dużo zależy od naszej techniki jazdy - przekonuje ekspert.

Zanim wypełnimy swój bak nową wersją paliwa, powinniśmy sprawdzić, czy nasz samochód może na niej jeździć. - Uspokajam zdecydowaną większość polskich kierowców, ponieważ przyjmuje się, że od 2010 roku w zasadzie wszystkie samochody mogą bezpiecznie zupełnie jeździć na tym paliwie. Można to sprawdzić u producenta - podpowiada Jakub Faryś.

POSŁUCHAJ

10:27

Nowe paliwo E10 - tankuj bezpiecznie (Bezpieczna Jedynka)

 

Tytuł audycji: Bezpieczna Jedynka

Goście: Jakub Faryś (prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego), dr inż. Piotr Wiśniowski (p. o. kierownika Centrum Ochrony Środowiska w Instytucie Transportu Samochodowego), dr Jakub Bogucki (analityk rynku paliw z E-petrol.pl)

Data emisji: 10.03.2023

Godzina emisji: 17.10

mgc

Folder ulubione
Folder ulubione
cover
Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.