Paliwo E10 teoretycznie może być sprzedawane już od 1 stycznia tego roku, jednak stacje benzynowe muszą przygotować się do jego wprowadzenia, stąd na nowy produkt będzie trzeba jeszcze trochę poczekać.
Skład paliwa E10
Od znanych nam dotychczas paliw E10 będzie się różniło zawartością etanolu.
- Paliwo E5 zawiera pięcioprocentowy dodatek etanolu, a paliwo E10 - dziesięcioprocentowy. A ten etanol to po prostu alkohol z trzciny cukrowej, z buraków, z pszenicy, czyli z takich rzeczy, powiedziałbym, jadalnych - wyjaśnia Jakub Faryś. - W niektórych krajach Europy Zachodniej, na przykład w Niemczech, Holandii, już od kilku lat takie paliwo jest na stacjach i podkreślam - ono jest równolegle z paliwem E5.
Tańsze i czystsze
Korzyści z wprowadzenia nowego paliwa jest kilka. Pierwsza ma wymiar geopolityczny i polega na tym, że do Polski będzie trzeba importować mniej ropy naftowej. Jest jednak kilka innych plusów, które zauważy każdy z nas.
- To paliwo przede wszystkim powinno być tańsze. Niedużo, ale kilka, kilkanaście czy może kilkadziesiąt groszy, bo to zależy od uwarunkowań krajowych. Zobaczymy, jak to będzie na stacjach - mówi ekspert. - Jest jeszcze jedna bardzo ważna i wymierna korzyść - mianowicie te spaliny są czystsze - dodaje. I precyzuje, że wprawdzie redukcja dwutlenku węgla jest stosunkowo nieduża, natomiast znacznie niższa jest emisja tlenków azotu i cząstek stałych, a to właśnie cząstki stałe powodują bardzo poważne choroby.
Czytaj także:
Zużycie paliwa
Minusem nowego paliwa jest jego wyższe zużycie.
- Mówi się o tym, że to zużycie paliwa jest większe mniej więcej półtora procenta, ale niektóre badania pokazują troszkę więcej. Ale pamiętajmy, jeżeli już w ogóle mówimy o zużyciu paliwa, to bardzo dużo zależy od naszej techniki jazdy - przekonuje ekspert.
Zanim wypełnimy swój bak nową wersją paliwa, powinniśmy sprawdzić, czy nasz samochód może na niej jeździć. - Uspokajam zdecydowaną większość polskich kierowców, ponieważ przyjmuje się, że od 2010 roku w zasadzie wszystkie samochody mogą bezpiecznie zupełnie jeździć na tym paliwie. Można to sprawdzić u producenta - podpowiada Jakub Faryś.
Tytuł audycji: Bezpieczna Jedynka
Prowadzili: Izabela Kostyszyn i Patryk Kuniszewicz
Goście: Jakub Faryś (prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego), dr inż. Piotr Wiśniowski (p. o. kierownika Centrum Ochrony Środowiska w Instytucie Transportu Samochodowego), dr Jakub Bogucki (analityk rynku paliw z E-petrol.pl)
Data emisji: 10.03.2023
Godzina emisji: 17.10
mgc
Nowe paliwo E10 - tankuj bezpiecznie - Jedynka - polskieradio.pl